Gudstjänst, dop, vigsel och begravning

Fortfarande är det viktigt att hålla avstånd till varandra vid gudstjänster och andra sammankomster. Från 12 jan 2022 får max 50 personer (exklusive medverkande) samtidigt vistas i kyrkorummet - det gäller vid alla slags gudstjänster, även dop, vigsel och begravning.

Gudstjänst/mässa

Högmässa firas i Västerfärnebo kyrka varje söndag kl 11.00.

Mässa i Fläckebo kyrka sista söndagen i varje månad kl. 16.00.

Nattvarden delas ut med både bröd och vin, på ett smittsäkert vis.

Västerfärnebo kyrka under veckan:

- varje tisdag under terminerna (kontrollera i kalendern) kl 8.30 firas morgonmässa

- varje vardag, måndag-fredag, kl. 12.00 är det middagsbön (c:a 10 min)

För detaljer: se kalendern här på hemsidan, Kyrkguiden eller annonseringen i Salabladet!

Dop

Svenska kyrkan döper barn, unga och vuxna. Dopgudstjänst äger vanligtvis rum i någon av kyrkorna, men kan också hållas i hemmet eller utomhus. Välkommen att boka via församlingsexpeditionen. F n är antalet deltagare begränsat till 50.

Vigsel

Vigselgudstjänst äger vanligtvis rum i någon av kyrkorna, men kan också hållas i hemmet eller utomhus. Välkommen att boka via församlingsexpeditionen. F n är antalet deltagare begränsat till 50.

Om man gift sig borgerligt kan man ha ”välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap” i kyrkan, ev med efterföljande fest.

Begravning

Begravningsgudstjänster äger rum i någon av kyrkorna. F n är deltagarantalet begränsat till max 50.

För s k borgerlig begravning upplåts ceremonilokalen i det f d begravningskapellet på Västerfärnebo kyrkogård. F n har den plats för c:a 15 personer.

Dopkaffen, bröllopsmottagningar, minnesstunder

Församlingsgårdarna får man låna gratis i samband med dop- och begravningsgudstjänst. De kan hyras för bröllopsfest. F n får man, enligt rådande restriktioner, vara max 20 personer vid dop- och bröllopsfester. Vid minnesstund efter begravning är maxantalet c:a 40.

Bokning

Kontakta Inger på församlingsexpeditionen för bokning av dop, vigsel eller begravning och för att låna/hyra församlingsgårdarna: Tel 0224-42 26 00.