Foto: Johannes Frandsen/Ikon

Nytt biskopsbrev om nattvarden

Nyhet Publicerad Ändrad

”Det har djup och är samtidigt lättläst. Jag tror och hoppas att detta ska inspirera till många goda samtal” säger biskop Mikael om det senaste biskopsbrevet: Vi firar nattvard.

Biskopsbrevet vänder sig i första hand till Svenska kyrkans församlingar och präster. Det innehåller teologiska, ekumeniska och historiska perspektiv samt även praktiska och pastorala frågor som vem som får dela ut nattvard till exempel.

– Jag tror och hoppas att detta ska inspirera till många goda samtal. Sakramenten och Guds ord anger var det finns öppningar mot levande Gud, säger biskop Mikael om brevet.

Nattvarden ger liksom dopet uttryck för det som är centralt i kristen tro – Gud som människan Jesus Kristus, lidandet, döden och uppståndelsen. Brevet är ett redskap att samtala om vad nattvarden betyder, vilken roll den spelar och vilka traditioner som finns. I brevet hänvisas också till bibelställen och psalmverser att studera och diskutera vidare.

Innehållet i biskopsbrevet har bearbetats under en längre tid och det slutgiltiga resultatet finns både i tryckt form och som PDF på Svenska kyrkans webbplats.

En skål med oblat. På kanten av skålen balanserar en bruten oblat.

Fira nattvard

Det var påsk och Jesus visste att han skulle dödas. På kvällen samlade han sina lärjungar till en sista måltid. Den här måltiden påminns vi om varje gång vi firar nattvard.