Dövpräst Johan Wisser och stiftskonsulent Åsa Grönberg står vid altare och använder teckenspråk.
Foto: Åke Paulsson

Svenska kyrkan på teckenspråk

Svenska kyrkan lever och verkar som en öppen och demokratisk folkkyrka där alla är välkomna att delta, ta initiativ och dela ansvar. En kyrka tillgänglig för alla.

Sedan lång tid tillbaka verkar Svenska kyrkan på teckenspråk och har teckenspråkiga medlemmar. I många av Västerås stifts församlingar bor döva, teckenspråkiga och personer som lever i en teckenspråkig omgivning. Dessa församlingsbor önskar få kyrkans verksamhet på sitt första språk, teckenspråk.
Då de flesta av stiftets församlingar saknar teckenspråkig personal, tillhandahåller Västerås stift en teckenspråkig stiftskonsulent för att erbjuda kyrkans tjänster på teckenspråk.

Vi firar gudstjänst och andakt på teckenspråk och anordnar gemenskapsträffar på ett flertal platser i stiftet. Vi erbjuder dop, vigsel, konfirmation, begravningsgudstjänster och enskilda samtal på teckenspråk.

Tillsammans med landets övriga stift ger vi ut tidningen ”Händer i kyrkan” som kostnadsfritt skickas ut till döva/teckenspråkiga.

Finns det döva/teckenspråkiga i din församling?
Kontakta oss så besöker vi er och berättar mer om vår verksamhet.