Malungs kyrka
Foto: Jean-Paul Darphin

Etapp II, spånklädda tak och fasader

Strängnäs och Västerås stift bedriver ett kunskapsuppbyggande projekt om stavspån. Etapp I startade 2018 och nu pågår etapp II där utvalda spåntäckningar från olika delar av stiften studeras noggrant.

Projekt om stavspån

Drygt 30 spåntäckningar ingår i studien. De representerar både vanligt förekommande spåntyper och några ovanliga.

Den dendrokronologiska analysen ger inte bara en datering utan kan även berätta att proveniensen på virket inte är lokal.

”Det är ca 10 mil fågelvägen mellan kyrkorna i Svedvi och Tångeråsa, Västerås respektive Strängnäs stift. Den dendrokronologiska analysen visade att trots avstånden så finns flera gemensamma nämnare. Virket som använts till spånen kommer från en gemensam skog, till och med gemensam ståndort. Enligt dateringarna så skiljer det inte heller många år mellan avverkningarna.”

Läs mer i rapporten från etapp II.