Dina rättigheter

Här beskrivs vilka rättigheter du har i förhållande till stiftets personuppgiftshantering.

Om du har synpunkter på hur stiftet behandlar dina personuppgifter eller anser att de behöver kompletteras har du rätt att begära att stiftet rättar dina personuppgifter, och om du inte vill att stiftet ska fortsätta behandla personuppgifter har du rätt att begära att stiftet ska radera dem. Stiftet kommer att rätta och radera personuppgifterna om det är möjligt i förhållande till ändamålet med behandlingen, de lagregler stiftet är skyldiga att följa och de avtal som stiftet ingått med dig som registrerad. I det här sammanhanget kan det vara bra att känna till att kyrkoordningen, som är Svenska kyrkans stadgar, i vissa delar anses vara ett avtal mellan Svenska kyrkan och dess medlemmar. Stiftet har också en skyldighet att registrera såväl inkomna som upprättade handlingar och diarieföra dem, vilket kan påverka möjligheten till rättelse och radering.

Om du gett ett samtycke till behandling har du alltid rätt att återkalla samtycket och då kommer stiftet att radera personuppgifterna som omfattas av samtycket. Den behandling som har skett av uppgifterna innan samtycket återkallades är dock fortfarande giltig.

Om du är i en rättslig tvist och behöver dina personuppgifter som bevis kan du också begära att stiftet inte raderar dina uppgifter (kallas begränsning eller frysning). Du har också rätt att begära begränsning när du ber oss rätta/radera uppgifter eller om du invänt mot en behandling, vilket innebär att stiftet inte får använda uppgifterna under den tid som stiftet undersöker om det är möjligt att göra det du begärt.

Slutligen har du rätt att få besked om vilka personuppgiftsbehandlingar stiftet gör om dig (kallas ibland registerutdrag). Ett sådant ska bland annat innehålla beskrivning av ändamål och laglig grund med behandlingarna och vilka kategorier personuppgifter det rör. Sådan information har vi redan sammanställt på övergripande nivå, se ovan, vilket är ett enkelt sätt för dig att få information hur vi arbetar med personuppgifter. Ett registerutdrag innebär att du ska få en överblick över behandlingar så du förstår var dina personuppgifter eventuellt behandlas (du har dock inte en ovillkorlig rätt att ta del av handlingar där dina personuppgifter finns – den frågan kan istället prövas enligt kyrkoordningens regler om offentlighet och förbud mot att röja uppgifter).  Observera också att stiftet inte kan lämna ut registerutdrag om detta kommer i konflikt med krav på tystnadsplikt i lag och kollektivavtal (lagkrav finns bland annat beträffande stiftets dataskyddsombud, och stiftet har också inskrivna krav om tystnadsplikt i kyrkoordningen och i stiftets kollektivavtal).