Behandling för församlings eller pastorats räkning

I vissa fall behandlar stiftet personuppgifter även för församlingars/pastorats räkning som personuppgiftsbiträde.

I vissa fall behandlar stiftet personuppgifter även för församlingars/pastorats räkning, och i sådana situationer är stiftet personuppgiftsbiträde. När stiftet är personuppgiftsbiträde och församlingen/pastoratet är personuppgiftsansvarig, så är det församlingen/pastoratet som har ansvar att informera den registrerade. I viss utsträckning kommer även stiftet ändå att informera om dessa behandlingar i sina processbeskrivningar.

I andra fall beskrivs ansvarsfördelningen mellan Västerås stift och församlingar/pastorat i ett så kallat inbördes arrangemang. Detta gäller till exempel för de församlingar/pastorat som anslutit sig till Servicebyråns tjänster inom ekonomi och lön.

Har du synpunkter på församlingarnas/pastoratens personuppgiftsbehandling i dessa processer ska du vända dig direkt till den relevanta församlingen/pastoratet.

Här kan du söka efter ditt pastorat/din församling.