Socialdemokraterna i Vallentuna församling

Jan-Erik Forsberg
jeb.forsberg@outlook.com

Vad är Svenska kyrkans viktigaste uppgift?

Lokalt är det församlingarnas uppgift att fira gudstjänst, bedriva undervisning  samt utöva diakoni och mission. Församlingen har ansvar för alla som vistas i församlingen. I vår församlingsinstruktion står det ”Att göra Kristus synlig”. Vad betyder det för oss Socialdemokrater? För att fritt citera Jakobsbrevet i Nya Testamentet: ”Bli ordets görare, inte bara dess hörare”. Att bry sig om på riktigt.

Varför vill ni vara med och påverka Svenska kyrkan i Vallentuna?

Vi anser att församlingen ska ha en viktig roll i människors vardagsliv. Att ta människors behov av uppmuntran, glädje, stöd och tröst på allvar. Bl a frågor om tro och tvivel. Det är viktigt för oss Socialdemokrater och det vill vi arbeta för.

Vilka värderingar ligger till grund för er nomineringsgrupp?

Vår vision har vi formulerat så här:

En öppen och inbjudande kyrka, en kyrka för alla åldrar och i olika livssituationer, i sorg och glädje och allt däremellan. En kyrka och ett gudstjänstliv rikt på upplevelser andligt och musikaliskt.

Det betyder en solidarisk och omfamnande kyrka med demokratiska värderingar.

Vad vill ni satsa på för att medlemmarna ska stanna kvar?

En kyrka som möter människor genom hela livet, aktivt deltar i samhällsutvecklingen och människors vardag. Både ta vara på tradition och samtidigt inte är rädd för förnyelse.