Insektshotell och lupiner

Lapidarium

Hösten 2017 anlades ett lapidarium på Sankta Maria kyrkogård i Vä. Det visar upp Vä:s historia och kulturarv.

Lapidarium
Hösten 2017 anlades ett lapidarium på Sankta Maria kyrkogård i Vä. Det visar upp Väs historia och kulturarv. Det berättar om vilka människor som funnits på orten och när. Det ger en inblick i byns liv förr och människornas olika samhällsskikt. Stenens utformning och texter visar även på modets växlingar genom åren. Här samlas gravstenar som har ett värde att bevara för framtiden. Från olika tidsepoker och med olika utseenden. Lapidariumet fylls på efterhand. Det blir, för orten, en kulturskatt som bevaras.
Ordförklaring: Lapidarium kommer av latinets ord för sten lapis och är en samling av stenmonument, i detta fall gravstenar. Avsikten är att bevara stenar från äldre, igenlagda gravar.

Omkringliggande äng
Att samla in vinterfoder till tamboskapen har människor i Sverige gjort sedan vi blev bofasta och började stalla våra djur för cirka 2500 år sedan. Slåttern har sedan dess präglat vårt landskap. En lång rad arter som är väl anpassade för att leva och frodas i marker som slås har varit vanliga. Ängen hölls öppen och solbelyst för att ge god avkastning. Lapidariumet ramas in av en äng. Det tillför ytterligare historia och kulturarv till platsen och göra den än mer värdefull.
Ängen ger en rik och fin blomning under lång tid av året. Ängsvegetation som är både art- och färgrik drar även till sig ett varierat djurliv med exempelvis fjärilar och humlor. För att bibehålla örtfloran och gynna den framför gräs och ogräs skall ängen slås varje år. Det görs när de flesta örterna har blommat över i augusti. Allt hö tas bort för att förhindra uppgödsling av marken eftersom det gynnar gräs och ogräs.

Insektshotell
Att gynna en rik biologisk mångfald bland insekterna är viktigt på många olika sätt. Bin, fjärilar och andra insekter är avgörande för oss människor och vår odling. Vi vill ta väl hand om de insekter som ängen lockar till sig. I samband med anläggningen av ängen byggdes därför två stycken insektshotell. Hotellen är en fantastisk boplats för många av våra värdefulla insekter. De är indelat i olika rum, fyllda med kottar, träpinnar med borrade hål, och bamburör för att locka till sig olika slags gäster. Vi hoppas på många inneboende.

Insektsvattnare
Insekterna lever ett hektiskt liv när de flyger mellan växterna och dagligen pollinerar tusentals blommor. För att orka med detta behöver de tillgång till ”säkert” vatten att dricka. Vattnet måste vara grunt så att de inte drunknar. För att säkerställa detta så har ett antal insektsvattnare satts ut på platsen, där våra pollinerande vänner kan släcka törsten innan de fortsätter med sitt jobb. Stenarna som har placerats på faten ger insekter en plats att landa så att de inte riskerar att drunkna när de dricker.
Vi hoppas att besökande skall njuta av platsen och kanske ta en välförtjänt paus på de två bänkar som placerats på området.

Vä-Skepparlövs pastorat