Ungdomar uppställda på rad med ryggen emot iklädda svart munktröja med "Väskans" logga på.
Foto: Christina Paulsson

Svenska Kyrkans Unga

Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. I pastoratet heter lokalavdelningen VäSKan. Här är gemenskapen viktig, där man får vara sig själv och träffa andra unga människor för att diskutera och fundera tillsammans på Gud och livet. Kanske något för dig!

Svenska Kyrkans Unga - VäSkan

Svenska kyrkans unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i svenska kyrkan. Vi vill med Kristus i centrum och med dopet som grund verka i hela guds skapelse och vara en gemenskap i församlingen där vi får växa i tro och ansvarHos oss är gemenskapen viktig. En gemenskap där man får vara sig själv, troende eller inte. För oss är det viktigt att alla unga människor får träffas för att diskutera och fundera tillsammans på Gud och livet. Unga människor kan och vill. Därför vill vi också vara en ung röst för att forma och påverka vår kyrka och samhället.

I vårt pastorat finns svenska kykans unga, denna lokalavdelning heter VäSKan . Styrelsen består av 7 st ungdomar från ungdoms grupper i Köpinge och Vä. Ordförande heter Erik Petersson. Man har ett årsmöte varje år där man bestämmer vad man ska göra under året.

Årsmöte hölls 27/2 2023 med ungdomar från alla ungdomsgrupperna.

Vid frågor kontakta

Församlingsassistent Nellie Nilsson