Foto: Anna Wrzesinska

Nytt vänavtal med Polen

Nyhet Publicerad

Den 2 oktober skrevs ett nytt vänavtal under mellan Evangelisk-Augsburgska kyrkan i Polen och Uppsala stift som kommer att gälla fram till 2026.

Sedan mitten av 90-talet har Uppsala stift ett vänavtal med den Evangelisk-Augsburgska kyrkan i Polen.

Avtalet lyfter fram en rad områden för ett fortsatt och fördjupat samarbete. Man vill framförallt prioritera:

• Gemensamma teologiska och pastorala samtal och erfarenhetsutbyten kring hur det är att vara evangelisk-luthersk kyrka i Europa idag, och i relation till aktuella samhällsfrågor.
  • Diakonalt samarbete och utbyte.
  • Samarbete och utbyte när det gäller barn och ungdomar, studenter samt övriga grupper i församlingarna.
  • Vänrelationer mellan svenska och polska församlingar; att medverka till att nya kontakter etableras och de befintliga utvecklas och fördjupas.

Förutom med den lutherska kyrkan i Polen har Uppsala stift vänavtal med den lutherska kyrkan i Zimbabwe och med med Llandaffs stift i Church in Wales.

Den Evangelisk-Augsburgska kyrkan i Polen representerades av Jerzy Samiec, ledande biskop och Karol Werner, rådgivare i konsistoriet. För Uppsala stift undertecknade biskop Karin Johannesson och Roberth Krantz, vice ordförande i stiftsstyrelsen.

Vänkyrka i Polen