Nu har Ragnar Persenius lagt ner staven

Nyhet Publicerad Ändrad

Vid kvällsmässan i Uppsala domkyrka den 24 februari avslutade Ragnar Persenius sin tid som biskop i Uppsala stift. Betraktelse över Joh 6: 60-69 vid mässan finns nu på Ragnars blogg.

Biskop em Ragnar Persenius blev Uppsala stifts andre biskop den 7 maj 2000. Han efterträdde då Tord Harlin som gick i pension efter 10 år som den första biskopen i stiftet.

Vid en kvällsmässa i Uppsala domkyrka den 24 februari lade Ragnar Persenius ned kräklan (biskopsstaven), mitran (biskopsmössan) samt biskopskorset. Därmed avslutades en nästan 19 år lång period som Uppsala stifts biskop.

Ragnar Persenius kommer att ha kvar sin blogg ”Längtan möter närvaro” för reflektion och tankar fortsättningsvis under åtminstone 2019.

Betraktelse över Joh 6: 60-69 vid mässan finns nu att läsa på Ragnars blogg, se nedan.