Mångfald med omtanke i Alfta-Ovanåker

Nyhet Publicerad Ändrad

I början av maj besökte biskop Karin Johannesson Alfta-Ovanåkers församling för att möta församlingsbor, anställda och förtroendevalda för att lyssna, ge råd, inspiration och vägleda.

Foto: Monika Oscarsson/Uppsala stift

Temat för visitationen var ”Mångfald med omtanke” och utgick, som alla visitationer, från församlingens egen församlingsinstruktion (FIN).

- Något som utmärker församlingslivet här är att ni aktiverar en mångfald av våra sinnen när ni skapar en omtänksam grogrund för människors växande i tro,  betonade biskop Karin i sin predikan till församlingen.

I visitationens program, då biskop Karin besökte församlingen tillsammans med notarie Monika Oscarsson, ingick bland annat:

• Besök på Voxnadalens gymnasium där man träffade skolans rektor och övrig personal för ett samtal om gymnasiets internationella profil och bandyinriktning.
  • Pilgrimsvandring på den gamla landsvägen mellan Edsbyn och Ovanåker genom biosfärområde Voxnadalen då man samtalade med representanter från kommunen och den lokala miljögruppen, om mångfald och de globala hållbarhetsmålen. Efter vandringen bjöd kyrkorådets ordförande med medhjälpare på kolbullar och den nya askgravplatsen vid Ovanåkers kyrka förevisades.
  • Ett välbesökt Café Existens, en samtalsserie där biskopen möter församlingsbor och andra för samtal om existentiella frågor, skedde i ljuset av temat Mångfald med omtanke.
  • Regnbågsmässa i Alfta kyrka med efterföljande fika med regnbågskakor i Johannesgården då konfirmanderna hade förberett frågor till biskop Karin.
  • Studiebesök hos Elin Westlund, eLIN, i Långhed som väver bårtäcken, urntäcken och textilier till offentliga miljöer, med särskilt fokus på linets milda gråvita nyanser.
  • Träff med Edsbyns pastorsgrupp och Alfta samkristna råd då det bjöds på arabisk mat tillagad av svenska råvaror.

Biskopsvisitationen i Alfta-Ovanåkers församling avslutades med en festhögmässa i Ovanåkers kyrka med efterföljande kyrklunch i Klockargården.

- Programmet har varit både mycket välplanerat och synnerligen variationsrikt. Jag och Monika har inneslutits i ett färgsprakande och livsbejakande församlingsliv som ni delar med varandra och som ni gestaltar och utvecklar tillsammans, sade Biskop Karin i festhögmässans avslutande predikan.