Biskopen invigningstalar vi Lillkyrka våtmark med två besökare till häst i bakgrunden
Lyssna

Nyhet / Publicerad 2 juni 2026

Invigning av våtmark i Lillkyrka

Det senaste tillskottet bland Uppsala stifts våtmarker invigdes fredagen den 29 maj av biskop Karin Johannesson.

Som en del i arbetet med Svenska kyrkans färdplan för klimatet har Uppsala stift anlagt en ny våtmark vid Lillkyrka kyrka i Enköpings pastorat. 

Initiativet till projektet kommer från Johan Axelsson som är arrendator på Lillkyrka arrendegård vars jordbruksmark omger den nya våtmarken. Hela våtmarksområdet är cirka 2 hektar och vattenspegeln kommer vid normalvattenstånd täcka 1 hektar.

Syftet med en våtmark av det slag som anlagts här, är främst att gynna den biologiska mångfalden. Biologisk mångfald är av avgörande betydelse för naturmiljön och för att motverka klimatförändringarna och mildra effekterna av dessa.

En annan klimatpositiva effekter av våtmarken är vattenrening: När vattnet stannar upp i våtmarken, innan det rinner vidare ut i Mälaren, sedimenterar fosfor och kväve, vilket minskar övergödningen av sjöar och vattendrag.

Utöver Uppsala stift och arrendatorn har Enköpings kommun varit delaktiga i projektet.

Under invningen bjöds det på grillkorv, kaffe och bulle och underhållning från barnkören Kördraget och alla fick hjälpa till att så blomfrön runt besöksytan.

Och som synes så kom några av besökarna - de hade hjälm på huvudet när hästarna rörde sig - inridande barbacka på två stiliga hästar :-)