En grupp barn i sprakande gul höstlövsmiljö pekar mot himlen och ser glada ut.
Foto: Patrik Lundin

Solrosens förskola

Solrosens förskola ligger i Vindhemskyrkan mitt i Luthagen. Förskolan har egen innergård samt närhet till många lekparker, Stabbyskogen och centrum. Här fokuserar vi mycket på barnens egna initiativ och intressen.

På Solrosens förskola i Vindhemskyrkan är vi ett arbetslag med både förskollärare och barnskötare och här går 24 barn i åldrarna 1-5 år. Vi arbetar mycket med barns delaktighet i förskolvardagen och vill ta barnens intressen till vara i olika projekt och teman. Därför är det viktigt för oss att säga ja till barnens initiativ så ofta det är möjligt. Vi brinner också starkt för högläsningens och berättandets betydelse för språkutvecklingen. Förutom planerade lässtunder finns böcker som barnen själva valt på biblioteket alltid tillgängliga.

Små och stora grupper

Förskolans motto ”Alla ska blomma med kärlek och respekt” kommer till uttryck när vi arbetar både med den stora och den lilla gruppen. Barnen är indelade i fasta mindre grupper under dagen, både efter ålder och blandat. På så sätt får vi möjlighet att se det enskilda barnet och anpassa verksamheten efter var och en.

Väl fungerande rutiner är viktigt för att skapa trygghet hos barnen. Vår målsättning är att tydligheten ska bidra till självständiga barn. Samtidigt finns alltid mycket tid avsatt för spontan lek, både vuxen- och barnledd.

Samarbete med kyrkan

Eftersom Solrosen ligger i Vindhemskyrkan har vi en naturlig anknytning till kyrkorummet och samarbetar återkommande med präst och kyrkomusiker, alltid inom ramarna för skollagen och Läroplan för förskolan Lpfö18.

Ansök om plats

Är du intresserad av att placera ditt barn på någon av våra förskolor?

Två föräldrar hjälper sin bebis nedför rutschbanan.

För föräldrar

Inskolning, sjukdom och planeringsdagar - här finns viktig information för dig som förälder med barn på våra förskolor.