Foto: Henrik Viberg

Kyrkklockans förskola

Med skogen precis vid knuten har Kyrkklockans förskola ett fantastiskt läge med många olika miljöer för utforskande och upptäckande. Detta passar oss perfekt eftersom vi vill uppmuntra barnens upptäcktsglädje och vilja att röra på sig.

Kyrkklockan är en förskola med 28 barn i åldrarna 1–5 år. Med gångavstånd till Gottsunda centrum, biblioteket och Gottsunda kyrka får barnen goda möjligheter att upptäcka sin omgivning. Vi har nära till Gipen, BMX-bana och Gottsundadammen. Maten på förskolan får vi från Happyfood som är KRAV-certifierade och använder sig av närproducerade råvaror.

Kristen profil

Kyrkklockan har en kristen profil där vi lyfter existentiella frågor och uppmärksammar de kristna högtiderna och traditionerna samtidigt som vi också uppmärksammar andra religioner. Vi har ett bra samarbete med Gottsunda kyrka, dit vi går varje vecka med våra grupper för stilla stund eller sångsamling. Varje år blir vi också inbjudna till julspel, påskteater och besök i Uppsala domkyrka.

Trygg och berikande mötesplats

Vi vill att Kyrkklockans förskola ska vara en trygg mötesplats i en stadsdel där olika traditioner och kulturer möts och berikar verksamheten. Varje höst har vi ett FN-arbete där vi fokuserar på att uppmärksamma olika kulturer genom att involvera vårdnadshavare i en utställning på förskolan som symboliserar våra olika erfarenheter.

Barnens intressen och utveckling påverkar hela tiden hur vi presenterar våra rum. Vi bygger upp miljöer som lockar till egna initiativ och samarbeten. Vi involverar barnen i utformning av lärmiljöer för att de ska få möjlighet att påverka sin tid på förskolan. Här finns två härliga ateljéer där det alltid finns material som inspirerar till skapande av olika slag.

Kyrkklockan har hög personaltäthet för att hålla barngruppen liten. På förskolan arbetar både förskollärare och barnskötare. Vi delar upp barnen i mindre lärgrupper vilket ger oss möjlighet att se det enskilda barnet och anpassa verksamheten efter var och en.

Samverkan med vårdnadshavare

Kyrkklockan använder sig av den digitala appen TYRA. I TYRA involvera vi vårdnadshavare i vår verksamhet och i den undervisning som vi bedriver. Vi dokumenterar vad grupperna befinner sig i för lärandeprocess just nu och dokumentär även barnen individuella utveckling i barnets portfolio. Varje år bjuder vi in vårdnadshavare till bland annat föräldramöte, luciafirande och sommarfest.

Kyrkklockans förskola är en plats där ditt barn får blomma med kärlek och respekt. Välkommen!

Barnen serveras frukost kl 6.45 –  kl 7.15. Från kl 7.30 tar vi emot barnen ute på gården för en stunds lek innan vi delar in oss i mindre grupper.

På tisdagar, onsdagar och torsdagar har vi våra åldersnära grupper kl 9.00–10.30. Måndagar och fredagar har vi aktiviteter för storgrupp på gården kl 9.00–10.30.  De här förmiddagarna har vi gemensam utelek med olika inslag, till exempel rörelse, dans eller storsjung samtidigt som allt annat spännande finns att utforska på gården. Lunch levereras från Happy food och vi äter kl 11.30. Mellanmål serveras kl 14.15.

Varje grupp har en utflyktsdag. Vi följer årstidernas skiftningar och lär oss om djur och natur, gör enklare experiment som lär oss att förstå naturen och väcker därigenom nyfikenhet inför den. Naturvetenskap och hållbar utveckling får stort utrymme på vår förskola, både på gården och i närmiljön. Vi lär oss vara rädda om våra djurvänner och när vi är i skogen så plockar vi bort skräp. Vi vill lära barnen att i det vardagliga göra världen lite bättre och få förståelse för vad som är ett hållbart förhållningssätt.

De äldre barnen får regelbundet besöka Gottsunda kyrka där vi möter dem som arbetar där, präster, musiker, diakoner och pedagoger. Här finns tid att föra samtal över etiska dilemman eller viktiga frågor som kommit upp sen vi sist sågs. Ibland läser vi en berättelse ur bibeln, sjunger, tänder ljus eller bara betraktar kyrkorummet som har många spännande vrår. Barnkonventionens artiklar om barns rättighet till fria tankar och  yttrandefrihet, social och andlig utveckling är viktiga för oss.

Ansök om plats

Är du intresserad av att placera ditt barn på någon av våra förskolor?

Två föräldrar hjälper sin bebis nedför rutschbanan.

För föräldrar

Inskolning, sjukdom och planeringsdagar - här finns viktig information för dig som förälder med barn på våra förskolor.