Foto: Henrik Viberg

Prästgårdens förskola

Prästgårdens förskola har sina lokaler i den gamla prästgården intill Vaksala kyrka. Både naturen och Gränbystaden finns på nära håll. På förskolan går 22 barn i åldrarna 1-5 år.

Både naturen och stadsdelscentrum som grannar

Du hittar Prästgårdens förskola i Vaksala kyrkas gamla prästgård. Närmiljön är lugn och lantlig och som granne till vår förskola ligger den fina prästgårdsparken som ger oss både naturupplevelser och stillhet samtidigt som vi har promenadavstånd till Gränbystaden. På förskolan arbetar både förskollärare och barnskötare och här går 22 barn i åldrarna 1-5 år.

På Prästgården använder vi naturen så mycket som möjligt för barnens lärande och utveckling. Delar av dagen spenderas utomhus, hur stor del är beroende på årstid, väder och andra förutsättningar. Vi är både ute på vår fina gård men även i den intilliggande prästgårdsparken.

Små grupper med nära relationer

Under dagen delas barnen in i mindre grupper för att skapa nära relationer och reflekterande samtal. Vi vill ge barnen tid, rum och ro. Vi jobbar också aktivt med att uppmuntra barnen till att vara en bra kompis och sträva efter att varje barn utvecklar förståelse för att alla människor har lika värde.

Tid och plats för lärande, lek och vila

Vi vill i verksamheten betona vikten av vila och avkoppling.  Eftersom dagarna fylls av upplevelser och ljud tycker vi också att det är viktigt att uppmuntra till lugn och ro. Vid eftermiddagsvilan delar vi in barnen i mindre grupper och använder oss av lugn musik eller läser en bok. De yngsta barnen sover gott ute i sina vagnar.

Ansök om plats

Är du intresserad av att placera ditt barn på någon av våra förskolor?

Två föräldrar hjälper sin bebis nedför rutschbanan.

För föräldrar

Inskolning, sjukdom och planeringsdagar - här finns viktig information för dig som förälder med barn på våra förskolor.