Två föräldrar hjälper sin bebis nedför rutschbanan.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

För föräldrar

Inskolning, sjukdom och planeringsdagar - här finns viktig information för dig som förälder med barn på våra förskolor.

Försäkring

Alla barn på förskolan är kollektivt olycksfallsförsäkrade. Försäkringen omfattar olycksfall som inträffar på förskolan eller på väg till eller hem från förskolan. Klicka här för att ta del av försäkringsbrev och försäkringsvillkor.

Inskolning

Inskolningen på våra förskolor är individuell och anpassas efter varje familjs behov. Prata med ansvarig pedagog för att göra upp en inskolningaplan för just ditt/dina barn.

Planeringsdagar

Under året har vi fyra planerings/fortbildningsdagar. Förskolan är då stängd. Aktuella datum meddelas god tid i förväg.

Sammanslagning vid lov

Under skollov, i synnerhet under sommaren, samarbetar samtliga förskolor - Vildrosen. Solrosen, Kyrkklockan, Prästgården och Duvan - och slås vid behov samman. När någon av förskolorna har stängt flyttar barn och personal till den förskola som har öppet. Datum och plats för sammanslagningen meddelas god tid i förväg.

Sjukdom

När ditt barn blir sjukt kan det ibland vara svårt att avgöra om hen ska vara hemma eller om det är okej att hen vistas i barngrupp. I Region Uppsalas broschyr När barnet är sjukt hittar du råd och riktlinjer kring hur du ska tänka vid olika typer av smittor.

TYRA

Vi använder oss av appen TYRA, en digital plattform som ger dig som vårdnadshavare god inblick i förskolans vardag och möjlighet att följa ditt barns utveckling. På TYRAs hemsida kan du läsa mer om appen och dess olika funktioner.

Vår mat

Maten på våra fem förskolor kommer från kravcertifierade Happy Food. En detaljerad skolmatsedel med förteckning över både ingredienser och näringsvärden går att läsa dag för dag och ladda ner veckovis och du hittar den här. Med reservation för ändringar.

Värdegrund

Svenska kyrkan Uppsalas förskolor har alla en kristen profil. Profilen är en del av utbildningen hos oss och det är viktigt att ni är medvetna om det när ni väljer förskola. De konfessionella inslagen är dock enligt skollagen frivilliga och ni kan om ni vill det meddela att ert barn inte ska delta i dem. Läs mer om vårt värdegrundsarbete på sidan Om oss.

20-timmarsbarn

Den som är föräldraledig eller arbetssökande har möjlighet att ha sitt/sina barn på förskolan 20 timmar/vecka.

En kvinna visar ett ljus för en grupp barn som tittar nyfiket.

Om oss

Här kan du läsa mer om vår barnsyn och vad det innebär att vi har en kristen profil. Här hittar du också information om vårt likabehandlingsarbete och förskolornas styrdokument.

Ett barn sitter på en grön matta och gråter, omgiven av leksaker.

Försäkringar

Ibland är olyckan framme och då kan det kännas tryggt att veta att alla barn på våra förskolor är kollektivt olycksfallsförsäkrade.