Foto: Anders Damberg

Visningar av Uppsala domkyrka

Att delta i en guidad visning av domkyrkan eller museet Skattkammaren gör ditt besök extra minnesvärt. Titta i lugn och ro medan guiden berättar och svarar på frågor.

This page in English

Domkyrkans visningsverksamhet vänder sig till alla. Vi anpassar visningen efter deltagarnas ålder och förutsättningar. Meddela gärna vid bokning om ni vill att guiden betonar en viss tidsperiod eller ämnesområden.

Vi erbjuder visning av domkyrkan, museet Skattkammaren och av utemiljön nära domkyrkan. Det är däremot inte möjligt att besöka domkyrkans torn.

För enskilda besökare finns öppna visningar på bestämda tider. Grupper är välkomna att boka egen visning. Läs mer om öppna och bokade visningar nedan.

ÖPPNA VISNINGAR I DOMKYRKAN

Vi erbjuder öppna visningar året om. Ingen förbokning. De öppna visningarna är gratis.

Vid Skattkammarvisning är det museientréavgift (60 kr för alla som fyllt 17 år) och begränsat antal deltagare. Köp visningsbiljett i Katedralbutiken samma dag.

Ordinarie tider för visningar av domkyrkan

• 12.30 söndagar året om visning på svenska
  • 12.30 första söndagen i månaden visning på engelska

Stadsvandring med domkyrkoperspektiv

• 13.45 sista söndagen i månaden mars - augusti: 31 mars, 28 april, 26 maj, 30 juni, 28 juli, 25 augusti 2024. Start utanför domkyrkans huvudingång.

Visning av Skattkammaren

Första och tredje söndagen kl. 13.45 i månaden visning av Skattkammaren.

Temavisningar i domkyrkan våren 2024: Historien om Sverige

• söndag 28 januari 15.30 Historien om Sverige: Heliga Birgitta
  • söndag 25 februari 15.30 Historien om Sverige: 1600-tal och stormaktstid i domkyrkan
  • söndag 7 april 15.30 Historien om Sverige: 1700-talets domkyrka

Sportlovsvisningar i domkyrkan för 6–10 år och medföljande

Tema: Historien om Sverige

• måndag 19 februari 10.30 Historien om Sverige: Medeltiden i domkyrkan – möt några som var där
  • tisdag 20 februari 10.30 Historien om Sverige: Medeltiden i domkyrkan – möt några som var där

Visningsfilmer från Uppsala domkyrka

Här hittar du temavisningar, historiska visningar och utflykter till domkyrkans gömda rum, alla i kortfilmsform med medverkan av katedralens kunniga medarbetare. Välkommen in under valven!

Upptäck Uppsala domkyrka på egen hand

Välkommen också att upptäcka domkyrkan på egen hand. En enkel guidefolder (10 kr) och domkyrkans guidebok finns vid och i Katedralbutiken, personalen i Katedralbutiken tar gärna emot frågor.

Här kan du fördjupa dig på vår webbplats i domkyrkans historia.

Foto: Anders Damberg

BOKADE VISNINGAR

Grupper av alla slag kan boka egen visning. De vanligaste visningsspråken är svenska eller engelska men ofta kan vi ordna visning även på finska, tyska, franska, spanska, italienska och ryska. Boka din visning via visningar.uppsaladomkyrka@svenskakyrkan.se eller ring 018-430 36 16

Domkyrkan

Berätta gärna när du bokar om din grupp är intresserad av något särskilt eller vill ha en mer allmän visning. Guiden kan lägga särskild vikt vid olika tidsperioder eller ämnen, till exempel kvinnor med anknytning till Uppsala domkyrka, symboler i kyrkorummet med mera.

Skattkammaren

I Skattkammaren finns unika textilier från medeltiden och föremål från domkyrkans kungliga gravar. Museet är tyvärr inte tillgängligt med rullstol, rollator eller  barnvagn på grund av besvärliga utrymningsvägar.

Utemiljön kring domkyrkan

Domkyrkan omges av historiska byggnader. Guiden kan berätta mer om dem och om domkyrkan under en stadsvandring i närmiljön.​

Skolvisningar

Skolvisningar med olika teman presenteras i foldern Skolvisningar i Uppsala domkyrka läsåret 2023–24 samt på särskild sida för skolvisningar. Vi erbjuder visningar för skolor som ett led i den fördjupning läroplanen föreskriver. Finns särskilda behov i gruppen, informera gärna om det vid bokningen. Är behoven i klassen olika kan en gruppindelning göras för att möta dessa.

Priser bokade visningar

Skolklasser från Uppsala stift*: 0 kr. (Vid utebliven avbokning debiteras 575 kr.)

Skolklasser från andra stift: 825 kr. Om både kyrkorum och museum/stadsvandring 1150 kr (2 timmar).

Församlingsgrupper från olika samfund: 1600 kr.

Övriga grupper: 2000 kr (1 timme). Om både kyrkorum och museum/stadsvandring 2650 kr (2 timmar).

Vid vuxenvisning i Skattkammaren tillkommer grupprabatterad entréavgift till museet: 45 kr/deltagare.
Vid visning efter domkyrkans ordinarie öppettid tillkommer vaktmästarkostnad: 700 kr/påbörjad timme efter kl 18.00.
Om gruppen behöver delas och ha två guider blir priset gånger två.

* Uppsala stift omfattar Uppland från Märsta och norrut, Gästrikland och Hälsingland.​