Integration.
Foto: Gunnar Menander

Flyktingar och nyanlända i Uppsala

Svenska kyrkan Uppsala har länge arbetat med människor som är på flykt. Tillsammans med andra frivilliga organisationer hjälps vi åt att stödja personer och familjer som är i en flyktingsituation. Flyktingbyrån i Svenska kyrkan Uppsala ger stöd i flykting- och asylfrågor. Här finns hjälp och information att få genom bland annat samtal och juridisk rådgivning.

Stöd för asylsökande

Svenska kyrkan Uppsala har en ambition att stötta många asylsökande i den situation som de befinner sig.

Flyktingbyrån i Svenska kyrkan Uppsala ger stöd i flykting- och asylfrågor. Här får asylsökande möjlighet att bearbeta sin situation, samtalstöd, samt information och råd i asylprocessen. Det finns också tillgång till juridisk rådgivning.

Asylrådgivning

Lena Bergcoutts
E-post: lena.bergcoutts@svenskakyrkan.se

Flyktingbyrån

Asylrådgivning

Diakonins hus
E-post: uppsala.diakoni@svenskakyrkan.se

Till dig som kommer från Ukraina

Till dig som kommer från Ukraina till Sverige och Uppsala

Här hittar du information om Svenska kyrkan Uppsalas verksamheter och hur du kan få hjälp och stöd. Du är alltid välkommen, oavsett tro eller tvivel. I glädje och sorg finns Svenska kyrkan för dig genom livet.