Så går ett dop till

Vad händer under en dopgudstjänst?

Dopgudstjänstens höjdpunkt är när prästen öser vatten tre gånger över dopkandidatens huvud och säger ”NN, jag döper dig i Faderns, Sonens och den helige Andens namn.” Om det är ett litet barn som döps lyfter prästen ofta upp barnet så att alla i kyrkan kan se och välkomna den nydöpte.

Dopgudstjänstens yttre ram är tydlig och i den ryms även det som är personligt för just er. Här ser du vad som ingår i en dopgudstjänst.

Släktingar, syskon och vänner kan gärna bidra med solosång, läsa bibeltext, diktläsning eller annat, men det är inget måste. Kanske vill ett storasyskon hälla upp dopvattnet? Vad önskar ni att musikern spelar som ingångsmusik?

Ett dop kan ske med bara de allra närmaste närvarande, eller tillsammans med hela släkten och vännerna- ni bestämmer. Syskon och även vuxna kan döpas samtidigt-oavsett ålder.

Dopet sker vanligtvis i kyrkan men hemma eller annan plats är också möjlig. Dop kan även vara en del i församlingens ordinarie gudstjänst.

Om dopet

Varför döper vi våra barn och vad säger traditionen om dopet?

En bebis doppar handen i en skål med vatten.

Dop i en krissituation

Ibland blir livet inte som man tänkt, och det är osäkert om en människa kommer att överleva.