Diakoni

En person sitter med sin mobiltelefon och dricker kaffe.

Hjälp ukrainska flyktingar

Du kan hjälpa Svenska kyrkan att hjälpa flyktingar från Ukraina som har fått boende i Uddevalla med sådant som myndigheter och andra aktörer i det akuta skedet inte kan erbjuda.

Diakoner och diakoniassistenter

Här hittar du kontaktuppgifter till våra diakoner och diakoniassistenter.

Porträttbild på en tårögt leende kvinna i en kyrka.

Stöd i sorgen

Du är inte ensam i sorgen. I kyrkan finns stöd som hjälper dig att leva vidare. Här kan du samtala med någon om din sorg eller dela tankar och känslor tillsammans med andra som är i en liknande situation.

I en korg ligger utklippta pappershjärtan. På det översta står det Du är fin! och en smiley med hjärta.

Funktionsvariation

I Uddevalla pastorat vill vi att barn, unga och vuxna, alla med sina unika behov, ska hitta en plats att möta människor och Gud.

Besökstjänst

Att inte ha någon att prata med eller ta en kopp kaffe med, kanske hitta på enkla utflykter eller ta en promenad med är vardag för alltför många människor idag. Ensamheten är ett stort bekymmer som Du skulle kunna vara med och motverka genom att ingå i Svenska kyrkans besökstjänst! Välkommen att höra av dig!

Saronhuset

Saronhuset är sedan 2005 en mötesplats och kyrkornas diakonala centrum i Uddevalla. Hit kan du komma för gemenskap, för att äta lunch eller för att få stöd.

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Diakoni – kyrkans omsorg

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.

Om kyrka/vård

Kyrka/vård är en samverkansform mellan Svenska kyrkan och socialtjänsten i Uddevalla kommun. Att bli sjuk, vara patient eller närstående kan väcka många tankar, känslor och frågor. Då kan det vara viktigt att få möta någon som har vana att lyssna.

En silverkalk med vin står på ett bord.

Sjukhuskyrkan Uddevalla

Ett samtal, någon som lyssnar eller bara en annan människas närvaro kan göra livet lite lättare. Omsorg om de sjuka är ett grunduppdrag för de kristna församlingarna. Ett uttryck för denna omsorg är det arbete som Sjukhuskyrkan gör.

Aktiviteter för daglediga

Det finns mycket att göra och ta del av för dig som är dagledig. Här är några av de återkommande aktiviteter som Uddevalla pastorat erbjuder: