Västerljungs kyrkogård

Norrbyvägen

Västerljungs kyrkogård har en nyare och en äldre del som tydligt avgränsas utav Hillestavägen. Den nyare delen, väster om kyrkan och Hillestavägen, tillkom på 1920-talet och byggdes ut ytterligare under 1960-talet. På den nyare delen ligger också ett bårhus från 1941. Den äldre delen av kyrkogården finns intill kyrkan och omges av kallmurad naturstensmur. På denna del av kyrkogården finns även en trädkrans av mycket gamla ädellövträd. Gravarna på Västerljungs kyrkogård ligger i gräskvarter med grusade gångar.

Historia
Det finns mycket spännande historia på Västerljungs kyrkogård. Sedan 1959 står en ovanlig runsten på kyrkogården. Det speciella med runstenen är att det finns ristningar på båda sidor av stenen. Ena sidan är ristade med figurer och den andra med runor. Runstenen hittades inmurad i kyrkans grund.

På kyrkogården finns också några utmärkande gravar. Bakom Västerljungs kyrka finns det mycket osedvanliga och påkostade gravmonument över riksgreven Walter von Hallwyl. Det Hallwylska gravmonumentet ritades av I. G. Clason år 1921 och består av en stor granitpyramid på en grusad terrass omgiven av kraftiga granitmurar. Framför monumentet breder en stor gräsyta ut sig som även den omgärdas av samma typ av granitmur. En annan rikskänd person som finns begraven på Västerljungs kyrkogård är forskningsresande Adolf Erik Nordenskiöld som var ägare till Dalbyö gård och dog 1909.

referenser

Riksantikvarieämbetet: Bebyggelseregistret
Eriksson, Lotta. Strängnäs stift. (2002-05-30).
Josephson, Magnus. Sörmlands museum (2002-05-30).
Forssblad, Dag, Josephson, Magnus, Taawo, Kjell och Wockatz, Eva. Sörmlands museum (2010-06-03).