En konfirmand har ett halsband med ett kors runt halsen.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Upptäck vad Konfa handlar om

Vad ska vi göra? Vad ska vi prata om? Det här med läger... Och andakt - vad är det? Här hittar du alla svar.

Under konfirmandtiden kommer vi att prata om många frågor som har med livet att göra på olika sätt. Det är ämnen som:

IDENTITET

Vem är jag? Duger jag? Vad vill jag i livet?

RELATIONER

Till föräldrar, syskon och vänner. Vad är viktigt i en kärleksrelation?

VÄRLDEN VI LEVER I

Gott och ont, rasism och fördomar, klimatförändringar, krig och fred.

VAD ÄR ETT LIV?

Arbete och intressen, sjukdomar och död, drömmar och förväntningar.

TRON

Vem är Gud och hur är Gud? Vem är Jesus och vad kan han lära oss? Vad gör vi i kyrkan och varför?

Allas frågor och funderingar är viktiga och du kommer att få gott om tid att prata om det du funderar över om du vill.

Vad är viktigt för dig? Vad bryr du dig om? Vad brinner du för? Livet har många sidor. Där finns kärleken och hoppet, besvikelserna och ilskan. Varför finns det så mycket ondska och orättvisa? Lönar det sig att arbeta för rättvisa och jämlikhet? Vad är en människa - med sin sexualitet, sin talang, sin vilja och själ. Vad har Gud med mig att göra och vad betyder alla religioner som finns omkring oss? Allt detta talar vi om när vi ses.

De teman vi har tar vi upp på olika sätt. Det kan vara att diskutera i smågrupper, måla, göra värderingsövningar, drama, musik eller lekar. Vi känner oss fram och ser vad som passar just vår grupp bäst. De som håller i våra pass är framförallt unga ledare. De är ett eller några år äldre än dig som konfirmand. Med finns också kyrkans vuxna ledare, som jobbar i kyrkan, till exempel pedagoger och präster.

Alla har kanske inte varit på läger någon gång. Att åka på läger innebär att vi åker iväg någonstans hela gruppen, konfirmander och ledare. Där får vi umgås, äta en massa god mat och sova (eller ni kanske mest ligger och pratar på rummet). Vi diskuterar viktiga ämnen och lär känna
varandra i gruppen. Vi leker och hittar på kul aktiviter, äter godis, fikar och har en massa roligt tillsammans.
 När vi åker på läger är det oftast så att vi åker med buss till lägerstället och man är några stycken som delar rum. Det är oftast 4-6 personer som får dela rum och vi försöker så gott det går att placera dig i samma rum som en kompis du känner väl och är trygg med. Funderar du på detta med läger och övernattningar? Prata med en ledare och ta reda på mer om hur det brukar vara.

Andakten är en stund då vi får ta det lite lugnt. Ofta är det en mysig stämning med levande ljus och kanske lite musik i bakgrunden när vi kommer in. Vi samlas, ofta på golvet i kyrkorummet och någon av ledarna berättar något, läser en text, ber en bön och vi sjunger sånger tillsammans. Andakten är en chans till tid med Gud och med varandra - utan att behöva prata en massa eller prestera. Vi kan komma precis som vi är och bara vara.
 Ibland har vi lite längre andakt, gudstjänst eller firar mässa. I mässan firar vi nattvard tillsammans - precis som Jesus gjorde med sina vänner och som kristna över hela världen gör. Då delar vi bröd och vin (alkohol- och glutenfritt) med varandra. Vi hör ihop och visar det genom att dela samma måltid.

Ordet konfirmation betyder bekräftelse - en bekräftelse av ditt dop. I dopet säger Gud till dig att du är älskad och att du behövs här i världen. Dina ben, fötter, händer, tankar, mun och ord behövs för att sprida kärlek och förlåtelse i världen och göra den till ett bra ställe. Att konfirmera är att säga: ja, jag vill försöka!

Du får så klart vara med även om du inte är döpt. Däremot måste du vara döpt för att kunna konfirmeras. Du kan bli döpt någon gång under konfirmandåret, det är det många konfirmander som blir.

Om du inte är döpt kommer du överens med din konfirmationspräst om var, när och hur du vill ha dopet, om det skall vara tillsammans med konfagruppen, med bara några få eller tillsammans med till exempel familjen.

Ditt konfirmandår ser lite olika ut beroende på vilken grupp du väljer att vara med i, men vissa saker är ganska lika. Under din tid som konfirmand har du chansen att lära känna nya människor, träffa nya vänner och fundera över vad du egentligen tror, tycker och tänker.

Träffarna handlar till stor del om dina egna frågor och funderingar om livet. Det kan vara om kärlek, vänskap, rättvisa, rasism, miljö, frihet och ansvar, död och liv, om Gud finns, vem Jesus är, vad Bibeln handlar om… I grupperna pratar och diskuterar vi, använder olika former av skapande, lek, musik och mycket annat. Du har som konfirmand möjlighet att vara med och bestämma hur träffarna ska se ut träffarna tillsammans med dina ledare. Alla våra grupper åker också på läger.

Grupperna leds oftast av flera olika ledare. En präst brukar vara med, en annan kan vara musiker, pedagog, diakon eller Ung Ledare.
Ditt konfirmandår avslutas med en konfirmationsgudstjänst i kyrkan.

Ja, du får gärna vara med även om du inte tror på Gud. Vi blir aldrig färdiga med vad vi tror, tänker och tycker. Under konfirmandåret får du chansen att fundera och diskutera tillsammans med andra – just utifrån vad du tror.

På konfasidan finns det massa olika konfirmationsalternativ! De kan du välja och vraka mellan och fundera ut vilket du tycker passar dig bäst. Du får anmäla dig till vilken grupp du vill.

I början av september får du en bekräftelse på din anmälan och information om var och när din grupp börjar.

I slutet av konfirmandåret börjar vi förbereda konfirmationsgudstjänsten. I samband med konfirmationen kommer du och de andra konfirmanderna att på något sätt visa litegrann av det ni har gjort under året, till exempel genom drama, musik eller på något helt annat sätt som ni kommit överens om.

Konfirmationsgudstjänsten är en fin avslutning på en härlig tid, ett minne för livet.