Syskonringen medverkar i treårigt filmprojekt

Nyhet Publicerad

Under kommande tre år kommer Syskonringen finnas med i ett filmprojekt för personer som har någon form av funktionsvariation. Syftet är att människor med funktionsvariationer ska utvecklas som individer genom samarbete.

I projektet kommer filmskaparna John Tornblad och Johan Fågelström vara projektledare. De arbetar till vardags med att filmatisera historiska händelser. I samarbete med Studiefrämjandet har de producerat en mängd olika filmprojekt; Novellfilmen Estrid (2012), dramadokumentären Falks Grav (2014), kortfilmssamlingen Trollhättans Formare (2016), långfilmen Tjuvjägaren (2016) samt kortfilmssamlingen Skaraborgshistorier som stod klar 2018 och haft premiär i Skaraborg under första kvartalet av 2019.

Projektet handlar dels om att arrangera olika filmrelaterade workshops, men också att skapa en film. Filmen kommer spelas in i Trollhättan/Vänersborg med omnejd.

Första året är förberedande arbete inför filminspelningen. Detta året kommer olika filmworkshops ske som kommer formas efter vad målgruppen efterfrågar. Exempel är Skådespelarworkshop , Vad gör alla i ett filmteam? samt En film blir till .

Andra året kommer bestå dels av en filminspelning och dels workshop med fokus på efterarbetet av filmen.

Under det sista året kommer fokuset vara på visning av filmen. Deltagare som varit med på inspelningen eller i aktiviteter i projektet får möjlighet att vara med och berätta om sin medverkan i projektet, men det arrangeras också visningar för målgruppen.

En rolig tid ligger framför medlemmarna i Syskonringen!

- Kören är en del av Svenska kyrkan och för kyrkan är det viktigt med alla männsikors lika värde, något som verkligen stämmer in på  den här gruppen säger Hans-Olof ”Tjolle” Svensson som leder Syskonringen.