Kyrkoherde Henrik Törnqvist medverkar i Förortspodden

Nyhet Publicerad

Trollhättans församlings kyrkoherde Henrik Törnqvist medverkar i Anna Sandbergs podd "Förortspodden".

I podden lyfter man fram förortens olika utmaningar men även goda exempel på vad som görs och kan göras. Olika professioner och engagerade människor intervjuas om vad de ser och möter, vilka framgångar som görs och vad som driver dem att fortsätta hoppas, tro och arbeta för och med människorna i förorten. I en tid där cynism och hopplöshet lätt sprids vill podden vara en motkraft och ge inspiration till alla vardagshjältar.

De flesta poddavsnitt har sin utgångspunkt i Trollhättans förorter Kronogården/Lextorp/Sylte, men eftersom samma utmaningar finns i de flesta svenska städer är podden hög-aktuell för alla. Podden är politiskt- och religiöst oberoende.

Kyrkoherde Henrik Törnqvist har lång erfarenhet av arbete i förorter. Han har varit ordförande för Svenska kyrkans nätverk "Framtiden bor hos oss", för församlingar som arbetar i dessa områden.

Henrik ser styrkor och resurser som finns i förorten utan att blunda för utmaningarna. Han brinner för att det civila samhället och myndigheter ska kroka arm!

Lyssna till avsnittet