Hoppets och Ljusets kapell på Håjums begravningsplats i Trollhättan
Foto: Ulf Sundberg

Med anledning av Coronaviruset

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkan i Trollhättan följer utvecklingen och anpassar sin verksamhet efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Från och med 24 november och minst fyra veckor framåt får endast åtta personer delta vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Undantaget är begravningar där max 20 personer få samlas. På grund av detta så blir det en del förändringar inom Svenska kyrkan Trollhättan.

Begravningar

Vid begravningar får max 20 personer samlas (plus tjänstgörande). Har du frågor kontakta begravningsexpeditionen 0520-47 30 00, telefontider vardagar 9-12. Expeditionen är öppen för urnutlämning och bokade besök.
epost:trollhattans.bokning@svenskakyrkan.se

HYRA AV LOKALER

För tillfället har Svenska kyrkan Trollhättan ingen uthyrning av sina lokaler.

ÖPPNA KYRKOR

Under ovanstående period så firas gudstjänst i våra kyrkor men med mycket begränsat antal deltagare och därför måste anmälan ske till gudstjänsterna senast fredag kl 12 innan aktuell söndag.  Kyrkorna i pastoratet hålls öppna så mycket som möjligt för bön, stillhet och ljuständning.

DIGITALA ANDAKTER

Varje söndag sänds en av Trollhättans kyrkors gudstjänster direkt via Facebook kl 11. Läs mer i kalendariet på svenskakyrkan.se/trollhattan

Varje lördag kl 18 publiceras en andakt från någon av våra kyrkor på Facebook:
www.facebook.com/svenskakyrkantrollhattan/

Om du saknar Facebookkonto kan du se våra inlägg på hemsidans startsida (en bit ner på sidan).

VERKSAMHETER

Titta gärna in i vår kalender (länk) för att se vad som händer i våra olika kyrkor.
Innan du besöker oss, kontrollera i kalendern (länk) så att aktiviteten genomförs.

Kyrkans hus, Drottninggatan 42, är öppet måndag-tisdag och torsdag-fredag  8.15-12.00 samt onsdag 7.45-12.00.

DU SOM BESÖKARE

Det finns några saker du som besökare kan tänka på för att undvika att sprida smitta.

Känner du dig sjuk, stanna hemma, även om du bara har lindriga symptom. Måste du nysa eller hosta, gör det i armvecket eller i en pappersnäsduk.
Som alltid i influensatider är rekommendationen att vara noga med handhygienen.

HAR DU FRÅGOR ELLER KÄNNER DIG OROLIG?
Om du är sjuk ska du vända dig till sjukvården via 1177 (extern länk) och följa de anvisningar du får.

Om du är orolig är du välkommen att ringa Svenska kyrkan i Trollhättan (länk), 0520-47 29 00, öppet vardagar 9-12

Annan tid kan du kontakta Jourhavande präst (extern länk).

Om du har frågor om coronaviruset kan du läsa på Krisinformation.se (extern länk) eller ringa 113 13, dygnet runt.

TACK!

Eftersom detta är en ny sorts influensavirus saknar vi den immunitet som i vanliga fall skyddar oss mer. Vissa grupper är särskilt utsatta, till exempel de som är äldre och de med andra sjukdomar i grunden.

Tack för att du gör det du kan för att undvika att vi utsätter varandra för smitta!