Pastoratets pilgrimscenter

I Sydöstra Jämtlands pastorat finns två pilgrimscenter, dels i natursköna Gällö och dels i Hackås, vackert beläget intill Storsjön med Oviksfjällen som fond. Välkommen!

Foto: Mikaela Eriksson

Pilgrimscenter i Hackås:

Är du på pilgrimsvandring eller bara har vägarna förbi Hackås rekommenderar vi ett stopp vid pilgrimscentret. I en faluröd träbyggnad intill Hackås kyrka finns både museum och sommarcafé som brukar ha öppet onsdag-söndag från midsommar och en bit in i augusti.

Här hittar du även en kort promenadslinga med meditationstavlor, pärlstig för barn, Storsjöodjursobservatorium, Ångbåtsmuseum samt en sevärd medeltidskyrka.

Välkommen in till ”en resa i historia och fantasi, där stillhet möter upplevelse”.

Pilgrimscenter i Gällö:

I natursköna Gällö, 7 km från Revsund hittar du pastoratets andra pilgrimscenter. Här finns möjlighet till mat och logi genom förhandsbokning:
Telefonnummer: 0693-520 03
E-post: info@midsweden365.se
Hemsida: www.midsweden365.se

I en stor träbyggnad vid skidtunneln i Gällö hittar du vår pilgrimsmonter. Vid entrén sitter en stämpelstation och innanför dörrarna kan du slå dig ner i sköna fåtöljer. I området finns bland annat café, höghöjdsbana, Glampingtält och ett fint vindskydd med utsikt över Revsundssjön.

Pilgrimscentrets monter i Gällö. Foto: Mikaela Eriksson