Kyrkoval 2021

Så gick det i kyrkovalet – se resultaten för Härnösands stift.

SÅ GICK DET I KYRKOVALET – SE RESULTATEN FÖR HÄRNÖSANDS STIFT
Natten mot måndag när den preliminära rösträkningen av kyrkovalet 2021 var klar visade den att:
– Vänstern i Svenska kyrkan utökar sina mandat i stiftsfullmäktige i Härnösands stift, och tar även plats som en ny grupp i många församlingar i stiftet.
– Öppen kyrka för alla tar plats i stiftsfullmäktige för första gången och Fria liberaler i Svenska kyrkan förlorar sin plats.
– Socialdemokraterna minskar något i stiftsfullmäktige jämfört med förra valet, men är alltjämt den klart största gruppen där, följt av Centerpartiet och Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK).
– Från Härnösands stift till kyrkomötet skickar väljarna fem ledamöter från Socialdemokraterna, två ledamöter från Centerpartiet, två ledamöter från Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan och en ledamot från Vänstern i Svenska kyrkan.

Valdeltagandet landar runt 17 procent, lika för valet till stiftsfullmäktige och kyrkomötet, och något lägre än förra valet. Lokalt hade Torps församling och Frösö, Sunne och Norderö församling det högsta valdeltagandet med 21,5 respektive 20,6 procent röstande.

I måndags transporterades alla röster från vallokalerna till stiftskansliet i Härnösand för slutlig rösträkning. Om ungefär tre veckor kan slutresultatet väntas och då har också alla personröster räknats.

Röstfördelning kyrkofullmäktige Sydöstra Jämtlands pastorat

Arbetarepartiet - Socialdemokraterna (s)
37,88 %
1233 röster
14 mandat

Centerpartiet (c)
20,61 %
671 röster
7 mandat

Kyrkans Väl i Sydöstra Jämtlands pastorat (KVSJp)
27,80 %
905 röster
10 mandat

Sverigedemokraterna (SD)
6,76 %
220 röster
2 mandat

Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK)
6,94 %
226 röster
2 mandat

Här kan du se de preliminära resultaten:
Valet till kyrkofullmäktige
Valet till stiftsfullmäktige
Valet till kyrkomötet

Årets kyrkoval blir väldigt annorlunda för de 16 församlingarna; Rätan-Klövsjö, Hackås, Oviken-Myssjö, Åsarne, Berg, Borgvattnet, Hällesjö-Håsjö, Stugun, Revsund-Sundsjö-Bodsjö, Bräcke-Nyhem, Fors, Ragunda, Brunflo, Lockne, Marieby, Näs.

De nuvarande pastoraten/församlingarna kommer efter årsskiftet 2021-2022 att upphöra! Då uppstår ett nytt pastorat: Sydöstra Jämtlands pastorat.

Vilka finns att rösta på till stiftsfullmäktige?

De grupper som ställer upp i kyrkovalet 19 september 2021 kallas för nomineringsgrupper. De motsvarar ungefär partier i de allmänna valen. Här kan du läsa mer om vilka du kan rösta på i stiftsfullmäktige i Härnösands stift.

Valnämnd

Dags för kyrkoval den 19 september 2021