Kulturhistoriska inventeringar

Sveriges kyrkogårdar är en viktig del av kulturarvet.  I de orter där Svenska kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten har församlingen ansvar för kyrkogårdarnas kulturhistoria. I samarbete med Länsstyrelsen Dalarna och Dalarnas Museum har Svärdsjö, Envikens och Sundborns pastorat upprättat kulturhistoriska inventeringar för kyrkogårdarna. Resultatet är en rapport som karaktäriserar kyrkogården och pekar ut de gravar som anses vara  särskilt kulturhistoriskt värdefulla. En referensgrupp, bestående av lokalhistoriskt kunniga, har varit till hjälp i arbetet med att peka ut gravar med personhistoriskt värde.

Gravvårdar kan vara kulturhistoriskt värdefulla av flera olika skäl. Exempelvis att gravstenen har en unik utsmyckning, att gravstenen är del av kyrkogårdens arkitektoniska gestalt, att den är av hög ålder eller att den är tillverkad av ett lokalt material.

Församlingen ansvarar för återlämnade gravar. De som är utpekade som särskilt kulturhistoriskt värdefulla skall bevaras, detta enligt kulturmiljölagen.

På länken nedanför kan ni läsa om rapporterna för de kyrkogårdar där kulturinventeringen nu är färdiga.