Tidsmiljonären Inger

-Vår dotter säger att vi är tidsmiljonärer och det tycker jag är ett ganska fint uttryck. Det berättar pensionären Inger Sundqvist från Ursviken.

Den kristna tron har mer eller mindre hängt med under hela Ingers liv.
-Inte så mycket i min barndom, men de sista 45 åren har den väl varit en naturlig del av mitt liv.
Vanligtvis sjunger hon i Anna-Lena Lunds kör MILK och ställer upp som ledare för Söndagsskolan ibland.
-Det känns meningsfullt och bra.
Samverkanskyrkan i Ursviken är ett ställe där hon får växa i sin tro.
-Den erbjuder rekreation, fantastiska predikningar och en givande gemenskap.

meninesfullt arbete

Inger valde i unga år att läsa till lågstadielärare på Lärarhögskolan i Luleå.
-Jag ville jobba med barn och få känna att jag bidrog på något bra sätt. Det har varit jätteroligt och meningsfullt att få lära barn läsa, skriva och räkna, även om det har varit jobbigt ibland.
Hon jobbade i 41½ år åt Skellefteå kommun, de sista åren på Yttre Ursviksskolan, innan hon gick i pension den 1 september 2020.
-Det kändes bra att lämna arbetslivet bakom mig.
Hon, som har haft årskurs 1-3, hade nämligen tidigt bestämt sig för att inte ta någon ny årskurs 1 till hösten 2020.
-Jag har vikarierat lite grann under hösten, men sedan novemberlovet gör jag en paus på grund av pandemin.

äga sin egen tid

Hur det blir med inhopp i skolans värld under 2021 återstår att se i skrivande stund.
-Det finns ett stort behov av vikarier, så jag kan nog få jobba hur mycket som helst, men jag känner att det är skönt att få vara ledig och äga sin egen tid också.
Hon har känt sig behövd i sin yrkesroll och upplever att hon har gjort något viktigt för barnen.
-Jag har väl fått både ris och ros under årens lopp, men det är många gånger som jag har fått uppskattning av föräldrar och det är något som faktiskt har blivit bättre med åren.
Inger och maken Bengt, som blev pensionär i mars 2020, älskar att resa och de hade planerat att resa bort under den gångna hösten.
-Nu blev det bara en kortare variant till Stockholm och Skåne.

oskrivna kvällar

Är Inger inte på resande fot så spenderar hon gärna sin tid ute i trädgården eller i svampskogen.
-Jag tycker också om att läsa och handarbeta.
Inger uppskattar känslan av att det makarna inte hinner med idag kan de med gott samvete göra i morgon.
-Det är en frihet att bara få landa och sätt sig ned med en god bok mitt på dagen samt att kvällarna får vara oskrivna.
Makarna har dessutom tur att de har två barnbarn i närheten som de hämtar en gång i veckan.
-De förgyller vår tillvaro.

lättare att vara två

Inger har inte saknat känslan av att få bekräftelse och känna sig behövd än.
-Jag har varit ledig så kort tid hittills och jag tror att det är lättare att klara sig när vi är två som är hemma, men den känslan kommer säkert igen framöver.
Hon är medveten om att det finns mycket, bland annat i kyrkans värld, att engagera sig i om hon vill.
-Jag har funderat på att hjälpa till på Språkcaféet i S:t Örjansgården, men den verksamheten har ju legat nere under hösten.
Det blev däremot att göra några enriskransar till missionsförsäljningen i Ursviken för hennes del.
-Det är klart att det känns bra när man får hjälpa till, säger Inger Sundqvist.