Foto: Albin Hillert/IKON

Dopet ger kärlek och gemenskap

Vi förundras över livet och dopet är ett sätt att hylla det. Dopet är Guds kärleksförklaring till varje människa. Dopet visar att vi – långt innan vi kan prestera någonting – är älskade av Gud.

Dopet är också ett högtidligt mottagande av en ny familjemedlem både i barnets egen familj och i kyrkans gemenskap. Det finns ingen åldersgräns för att bli döpt. Dopet kan ske när som helst i livet och genom det blir du också medlem i Svenska kyrkan.

Dopet handlar om tro
Dopet vill peka på att vi är sedda och älskade av Gud. I dopet uttalas löftet från Jesus att han går med oss alla dagar i våra liv- både de ljusa och glada liksom de mörka och sorgsna. I dopet får vi också kallelsen att var med i Guds goda kamp på
jorden- att leva sitt liv i ansvar och omsorg. En gång döpt gäller för hela livet. Gud tar inte bort sina löften och sin kallelse.

Dopet är en tradition
I över tusen år har människor i vårt land uttryckt sin glädje, förundran och tacksamhet över sitt nyfödda barn men också kommit med sin oro inför livet till Gud.

Dopet en fest
Tacksamheten för livet och det gemensamma sammanhanget är fint att få fira. Familj, släktingar, vänner och församling samlas i en gudstjänst för att lyfta fram detta. Vid det samtal man har inför dopet planerar och förbereder man tillsammans
dopgudstjänsten- alla kan bidra med något.