Foto: Alex & Martin/IKON

Begravning

När någon nära avlidit så förändras ens liv. Du som anhörig kan få stöd och hjälp av kyrkan på många olika sätt, både före, under och efter begravningen. Här har vi samlat sådant som kan vara till hjälp när någon närstående avlider.

De flesta begravningar i Sverige sker i Svenska kyrkan. Förutom i samband med själva begravningsgudstjänsten finns kyrkans präster och andra anställda till hands för dig om du vill ha stöd och medmänsklighet i sorgen.

Om du behöver stöd i din sorg är du varmt välkommen att ringa våra präster, diakoner eller till Svenska kyrkans samtalsmottagning i Stenungsund!

Du kan alltid kontakta jourhavande präst för att få hjälp i din sorg, Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst. Den som svarar är präst inom Svenska kyrkan, öppet alla dagar 21.00-06.00.

För mer information om begravning i Stenungsunds pastorat kan du kontakta vårt kansli, tfn: 0303 - 660 00 eller via e-post: stenungsund.pastorat@svenskakyrkan.se

Begravning

Under begravningsgudstjänsten får släkt och vänner utrymme att minnas, hedra och ta avsked av den som har dött. Det vanligaste är att de anhöriga låter en begravningsbyrå ordna med det praktiska runt omkring begravningen, de kan också svara på de flesta praktiska frågor kring begravningar.

Kyrkogårdar i Stenungsunds pastorat

Svenska kyrkan i Stenungsund förvaltar fyra kyrkogårdar. Norums kyrkogård, Ödsmåls gamla kyrkogård (vid platsen för Ödsmåls gamla kyrka), Ödsmåls nya kyrkogård och Stora Askeröns kyrkogård.

Skriften om begravning

Skriften ”Om begravning” är utgiven av Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation och berättar hur begravning fungerar i Sverige. Skriften finns på olika språk. Här kan du läsa mer på Svenska kyrkans arbetsgivarorganisations hemsida.

Om begravning - utgiven av Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation