Foto: Arne Hyckenberg

Organisation

Sollentuna församling är en av landets största församlingar med drygt 72 000 invånare, varav drygt 36 000 är medlemmar.

Sollentuna församling
Församlingen styrs av kyrkorådet och kyrkoherden. Tillsammans delar de ansvaret för församlingens grundläggande uppgifter: gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Högsta beslutande organ är kyrkofullmäktige som sammanträder tre gånger per år. De fattar bl a beslut om budgeten. Kyrkofullmäktiges sammanträden är offentliga och alla kyrkotillhöriga i Svenska kyrkan Sollentuna har möjlighet att ställa frågor till fullmäktige.

Var dag med gud

I församlingen finns drygt 80 medarbetare samt att det tillkommer cirka 15 säsongsarbetare på Begravningsenheten under sommarhalvåret. Församlingens kyrkoverksamhet genomförde en omorganisering fr o m 1 juni 2022 och är nu indelad i tre pastoralområden. I pastoralområde norr finns Sollentuna kyrka och Edsbergskyrkan och i pastoralområde söder finns Turebergskyrkan och Kummelby kyrka. Respektive kyrka har ett arbetslag, men man samarbetar inom pastoralområdet. Till pastoralområdet gemensamma funktioner hör bokningen, häktes- och sjukhuskyrkorna. I Församlingshuset, tillsammans med samtalsmottagningen Livscentrum, finns ”Stödet” dvs församlingens administration med bl a ekonomi, HR, IT, kommunikation. De tre begravningsplatserna samt krematoriet tillhör Begravningsenheten.

Stiften
Svenska kyrkans församlingar (1372, 2016) är indelade i tretton stift. Svenska kyrkan Sollentuna tillhör Stockholms stift som leds av biskop Andreas Holmberg. Stiftets grundläggande uppgift är att ge råd och stöd till församlingarna i olika frågor och se till att verksamheten i församlingarna är i enlighet med kyrkoordningen.
Mer information finns på Stockholm stifts hemsida

Nationell nivå
Svenska kyrkans nationella nivå ansvarar för de områden som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Det kan vara allt från det kyrkliga regelsystemet till information och utbildning eller internationell diakoni och mission.
Ärkebiskopen,  Martin Modéus., är Svenska kyrkans främste företrädare, såväl utåt i det svenska samhället som internationellt.
Mer information finns på Svenska kyrkans nationella nivå