Foto: Unsplash

Medlemsavgiften

Medlemsavgiften är nödvändig för att finansiera den verksamhet, byggnader och tjänster för vilka Svenska kyrkan fått ansvar.

Vad används medlemsavgiften till?

Kyrkans alla församlingar bedriver omfattande verksamhet. En av huvuduppgifterna är söndaglig gudstjänst, dop, vigslar, konfirmationer och begravningar.

Vidare finns körer, diakoni, barn- och ungdomsverksamhet, möjlighet till personliga samtal, bibelstudiegrupper, föreläsningar, äldreverksamhet med mera.
För att stödja församlingar som inte har så stort medlemsunderlag finns ett utjämningssystem mellan Svenska kyrkans 2 225 församlingar. Med din medlemsavgift till Svenska kyrkan i Södra Tjusts pastorat bidrar du till att din kyrka vid sommarstället kan hållas öppen och att du kan fira gudstjänst, dop och vigslar. Utjämningssystemet bidrar också till att finansiera stiftets verksamhet och  insatser på nationell nivå.

tack för att du är medlem!