Foto: Nathalie Chavez / Everday

Hallå där Anna Tillmar, kyrkvaktmästare!

Vad håller du på med? Just nu förbereder jag för jordbegravning vid kyrkan i Hjorted. Det är en del av det vanliga arbetet för min del.

Hur länge har du jobbat med kyrkogårdarna och som kyrkvaktmästare?
– Ja, nu är det ungefär i två år som jag varit fast anställd här. Innan dess var jag säsongsarbetare i två säsonger. Min utbildning är som trädgårdsarbetare och jag har jobbat en del som florist.

Kommer du härifrån trakten?
– Nej, uppifrån Åtvidaberg/Linköping. Men sen hittade jag kärleken i Västervik och kom hit! Jag bor på Norrlandet, mellan Gamleby och Västervik, på kustsidan, med man och två barn. Det är en lyx att bo där på min mans barndomsgård! Så även på fritiden är vi i skogen, jagar, jobbar med motorsåg. Jag älskar vara ute i naturen. Det här jobbet passar jättebra, det är det bästa jag haft! Florist var också trevligt men detta är bättre. Mitt jobb är inte i stan utan ute på landsbygden, det är kul och passar mig.

Vad gör du i jobbet?
– Dels utearbeten – trimma, klippa, så att det blir fint kring gravarna. Gravrättsinnehavare betalar för vissa tjänster och då är det viktigt att man utför det de betalar för. Vi plockar vissna blommar, tar bort ogräs. Sedan ska man plantera under vår och sommar, klippa häckar med mera.

– Jag är med i en blomgrupp i pastoratet, det vi gör där är att vi utvärderar hur blommorna har varit under året och om det ska bli någon ändring av sorter så att det kan fortsätta vara fint på våra kyrkogårdar och till de som betalar skötsel.

– Sedan inomhus – vid varje begravning ska det finnas fina blommor och en fin kyrka, städa, plocka fram ljus, bockar, ramper, ljusstakar. Beroende på gudstjänst måste man byta färger på altaret – svart till begravning, vitt till vissa gudstjänster - alltså även saker som inte har direkt med begravningar att göra. Prästen ska ha fungerande mick, klockringning, med mera. Man måste tända ljusen 45 minuter innan gudstjänsten börjar. Det är ganska mycket att göra inne i en kyrka! Eller så får man förbereda allt till en kollega som kommer dagen efter till en gudstjänst.

Vad är roligast med jobbet?
– Att man får vara ute och arbeta med hela kroppen!