Fanny, Lova-Li och Lovisa röstar för första gången i kyrkovalet

Miljö, hbtq och hur kyrkan kan hjälpa människor i kris är de viktigaste frågorna i kyrkovalet för de ungdomar som Andrum har träffat. De tycker att det är viktigt att göra sin röst hörd genom att använda sin rättighet att rösta.

Över en fika i S:ta Gertruds kyrka träffar Andrum tre ungdomar från ungdomsgruppen i Västerviks församling för att prata om kyrkovalet. Alla tre konstaterar snabbt att de kommer att rösta i kyrkovalet i september, annars blir det väl inga fler frågor säger de skämtsamt. Det blir den första gången som samtliga får rösta i valet.

Även om alla tre är aktiva i kyrkan är de inte så insatta i kyrkovalspolitiken, men de menar att det är viktigt att få göra sin röst hörd och använda sin rösträtt.
– Jag går ofta i kyrkan och därför känns det viktigt för mig att vara med och påverka för att få den kyrka jag vill ha, säger Lova-Li.

För alla tre är kyrkan en trygg plats där alla ska bli accepterade, därför blir frågor som rör hbtq och diakoni något som de bryr sig extra mycket om i kyrkovalet.
– Även miljöfrågor tycker jag att det ska läggas större fokus på. Vi behöver fortsätta det arbete som kyrkan har påbörjat när det kommer till miljö- och klimatfrågor, säger Lovisa.

Alla tre upplever att det inte pratas så mycket om kyrkovalet, varken hemma, bland kompisar eller i skolan.
– Vi har pratat om kyrkovalet på mitt gymnasium men det borde pratas mer om det i skolan, tycker Lova-Li.
– Kyrkovalet behöver lyftas i fler sammanhang för att skapa kännedom, det är svårt att hitta information idag, säger Lovisa.
– Det är viktigt att lyfta allt bra som kyrkan gör för att fler människor ska förstå vikten av att rösta, säger Fanny.

Är du 16 år? Då får du rösta i kyrkovalet.