Foto: Torsten Bundsen /Ikon

Bra att veta om våra kyrkogårdar

Information som är bra att känna till för dig som besöker våra kyrkogårdar.

Föremål på gravplatsen

Placera gravlyktor, vaser och andra ting på gravplatsen. Står dessa saker placerade på något annat sätt, exempelvis bakom gravstenen, finns det risk att vår personal skadar sig när de jobbar på kyrkogården. Ni riskerar också att sakerna av misstag blir förstörda.

Om vi inte kan avgöra vilken grav föremålen hör till omhändertar vi sakerna. Vi förvarar sakerna under två månader från det att vi omplacerar tingen.

Förvaringsplatser

Nya kyrkogården i Västervik: hyllor bakom expeditionsbyggnaden.
Gamla kyrkogården i Västervik: vid stora gröna anslagstavlan mitt på kyrkogården.
Törnsfall: vid gaveln av ekonomibyggnaden.
Västrum: framsidan av ekonomibyggnaden.
Hjorted: baksidan av ekonomibyggnaden.
Gladhammar: gavel av ekonomibyggnaden.
Misterhult: baksidan av boden vid ekonomibyggnaden.
Hallingeberg: sidodörren på gravkapellet.
Ankarsrum: sidodörr på gravkapellet.
Blackstad: bakom ekonominbyggnaden.

Minneslund - Askgravlund och växter i krukor

Minneslund och Askgravlund är ett gravskick som är av kollektiv karaktär med en gemensam smyckningsplats som anhöriga får smyckas med snittblommor. All övrig smyckning ombesörjes av kyrkogårdsförvaltningen. Krukväxter får med andra ord inte förekomma och tas därför bort av kyrkogårdsförvaltningens personal. Det gäller samma regler på församlingens minneslundar, askgravlundar och askgravplatser.

Småsten, glasvaser och säkerhet

Alla gravrättsinnehavare som lagt stenar som en ram runt planteringsytan som gränsar till gräs; vi skulle vilja be er att ni avlägsnar dessa då de utgör en risk vid gräsklippning och trimning då hela eller delar av stenarna riskerar att skjutas iväg och skada personal eller andra besökare. Vaser i glas utgör även de en säkerhetsrisk då de lätt går sönder och kan skada både besökare och personal.