Foto: Natalie Chavez / Everday

Barn är bättre än vuxna på att drömma

Andrum besökte Misterhults församlingshem för att prata drömmar med barnen i Juniorerna och Miniorerna. Församlingshemmet har härligt högt i tak, precis som barnens reflektioner över ordet drömmar.

Efter en kort samling tar barnen plats vid borden för att rita drömteckningar. Vid ett av borden sitter Axel som är 6 år.
– Jag tror att jag vill bygga hus när jag blir stor. Jag vet inte varför, jag vill bara göra det, säger Axel och fortsätter:
– Och så vill jag åka till ett sushiställe. Jag gillar det. Men vi äter det inte det så ofta för det är väldigt dyrt. Det godaste är laxen. Det där gröna gillar jag inte, det är starkt.

”Jag ska köra en Honda i Uppsala”
5-årige Lukas säger att han tror att barn är bättre på att drömma än vad vuxna är. Snart förstår vi varför han har bilar på sin tröja.
– Jag vill köra bilar. Jag ska köra en Honda. Farmor och farfars Honda är grå, men jag ska ha en blå. Jag ska köra med den i Uppsala för där ska jag bo tillsammans
med min kusin Tuva som jag är kär i. Jag älskar bilar och vill jobba på en verkstad.

”Jag vill bli Youtubare”
Ebbe, 7 år, drömmer om att köra grävmaskin, precis som hans pappa gör och 5-åriga Lilly ritar och drömmar om en stor pool och en stor sol.
6-årige Noel visar oss sin teckning. Han har ritat den röda symbolen för YouTube. Han berättar att han brukar titta på en Minecraftspelare där som kallar sin för Duno.
– Jag vill bli Youtubare när jag blir stor och visa när jag spelar för andra. Det skulle vara roligt. Jag skulle vilja åka till Japan. Jag vet hur man säger ett ord på japanska, men jag har glömt det nu, säger Noel.

Drömmer om Liseberg
Vid ett annat bord sitter 6-åriga Desideria som har ritat en teckning på ett hotell. Hon berättar att de var på Liseberg förra året och kanske ska åka dit igen.
– Det roligaste var att åka bergbanan, säger hon och pekar på ena sidan av huset som hon har ritat.
– Det här är restaurangen och vi satt där. Det fanns en massa mat man kunde välja mellan. Jag åt vattenmelon, macka och yoghurt till frukost, säger Desideria.
Hon berättar att hennes mamma jobbar på hemsjukvården och att hon också vill jobba där när hon blir stor.

”Tråkigt om man inte drömmer”
Vi tar också tillfället i akt att fråga ledarna Ingela Pettersson och Camilla Nilsson hur deras tankar går kring ordet drömma.
– Jag drömmer om att min familj ska ha det bra, att alla barn ska få ha det bra och kärleksfullt i en allt tuffare värld. Jag tror att drömmarna förändras med
åldern. Världen krymper lite och drömmarna handlar mer om det som står en närmast, säger Ingela.
Camilla drömmer om sommaren, om att få åka ut med hundarna på båten och att resa tillbaka till hemtrakterna på finska Hangö där hon inte har varit på tre år.
– Jag tror också att drömmarna förändras. När jag var liten ville jag bli kassörska och drömde om att bo i Spanien, Italien eller USA. Nu är jag nöjd med livet och lever mer här och nu. Om man inte drömmer blir det tråkigt och trist. Att drömma hänger ihop med att längta, säger Camilla.

Text: Filip Ewertsson

Foto: Natalie Chavez / Everday