Foto: Linda Björklund

Konfirmation

Konfirmationen är en viktig milstolpe på vägen in i vuxenlivet. Det är orsak till fest och tacksamhet för livet men också början till att släppa taget.

Det år du fyller fjorton bjuder Svenska kyrkan in till konfirmation.

Vem är jag? Vem vill jag vara?
Konfirmandtiden är ett tillfälle för dig att fundera kring frågor om tron och meningen med livet, ont och gott, kärlek och relationer mm, sådant som du kanske inte får tillfälle att prata om annars. Här får du chansen att prata dessa stora frågor med andra, både ungdomar och vuxna och på så sätt upptäcka mer om dig själv och växa som människa.

Konfirmation betyder bekräftelse - bekräftelse av ditt dop och dig. För att anmäla dig behöver du inte vara döpt. Men för att bli konfirmerad måste du det. Om du inte är döpt kan du göra det under din konfirmationstid.

Träffarna bygger ofta på samtal och diskussioner som utgår från dina frågor och funderingar. De kan också innehålla sång och musik, målande och skapande, drama och lek, friluftsliv och äventyr.

Det är gratis att vara med i konfirmandgrupperna och att konfirmeras. Allt material och läger mm ingår.

Några gånger under året träffas alla konfirmander i Råda, Järpås och Örslösa tillsammans.

I Lidköpings kommun finns fyra församlingar; Lidköpings församling, Sunnersbergs församling, Sävare församling och Södra Kållands pastorat, som alla välkomnar dig till att konfirmera dig. Det spelar ingen roll var du bor - välj grupp efter det som passar dig bäst! På webbsajten www.konfirmera.nu kan du läsa mer om de olika konfagrupperna.

Välkommen till en spännande tid!

Anmälan till konfirmation - hur gör jag?

Du anmäler dig via ett formulär som du når genom att klicka här.

Du kan också ta kontakt med pastorsexpeditionen 0510-48 52 00 eller maila sodrakallands.pastorat@svenskakyrkan.se