Dopskål i glas
Foto: Johannes Frandsen IKON

Dopet - En gåva till stora och små

Dopet ger glädje, upprättelse, välsignelse och hopp. I dopet är Gud nära, vi får förlåtelse och helig Ande. I dopet får vi leva, dö och uppstå med Jesus Kristus.

Kanske tänker du som jag i första hand på det lilla barnet, det som just fötts och tagits emot av sin familj med stor glädje, när du tänker på dopet. Och så är det, de allra flesta döps som barn i Svenska kyrkan, men det är aldrig för sent att komma till dopet, det finns ingen övre åldersgräns. Så du som inte är döpt: Våga steget till glädjens, upprättelsens, välsignelsens och hoppets källa. Kom och låt döpa dig!

Att låta döpa sitt barn

Att få barn är omtumlande. Starka känslor av oändlig lycka och tacksamhet men kanske också av oro och rädsla för det mörka i tillvaron. Vi vill skydda våra barn från allt ont. I dopet finns ett löfte om att Gud är med oss under alla livets dagar, oavsett vad som händer. I dopet fogas vi in i livets stora sammanhang, i gudsgemenskapen.

Att låta döpa sig som tonåring eller vuxen

Att som tonåring eller vuxen ta steget att låta döpa sig är också omtumlande, och känslorna kan vara starka.

Med strofen "Vi välkomnar dig i Guds familj och tar emot dig med kärlek och förväntan" hälsas varje människa som döps välkommen in i kyrkans och församlingens gemenskap. I dopet får den som döps del av Guds stora famn, del av den stora tryggheten att Gud alltid är nära oss. Dopet följer med oss hela livet och ger trygghet, glädje och styrka. Dopet ger också kyrkotillhörighet i Svenska kyrkan.

Dopet ger oss del i Guds trygga och innerliga närvaro som räcker livet ut.

Hur gör jag?

Ta kontakt med församlingen på telefon 0510-48 52 00 för att boka tid för dop. Det går även bra att maila sodrakallands.pastorat@svenskakyrkan.se. Du kan också preliminärboka dopet på webben, se länk nedan. Innan samtalet kan det vara bra om ni har tänkt på vilken kyrka ni vill ha dopet i och även ifall ni vill boka en samlingslokal för ett dopkalas efteråt.

Efter att doptiden är bokad, tar en präst kontakt med er för ett dopsamtal. För er som ska låta döpa ert barn brukar detta samtal ske när dopet närmar sig. Här går ni tillsammans med prästen igenom det praktiska inför dopet, vem som gör vad, vad ni ska sjunga för psalmer, om någon ska spela eller sjunga en sång och om ert barn ska ha några faddrar. Vi talar även om dopets betydelse. För dig som är tonåring eller vuxen och vill låta döpa dig kommer dopsamtalet att bli några samtal, kanske tillsammans med andra, där ni talar om den kristna tron och om dopet, och sedan planerar ni allt det praktiska inför ditt dop.

Boka dop direkt på nätet

Sök via kyrka, präst, datum eller postnummer.

dopdroppar av genomskinligt glas med blåa inslag

Dopdroppar

Alla barn som döptes i pastoratets kyrkor 2023 är välkomna att hämta sin dopdroppe!

GDPR: Dop

Så hanterar vi dina personuppgifter när du bokar ett dop.