Södermöre pastorat söker ekonom

Ansökan senast 24 oktober 2022

I Kalmar kommuns sydsydvästra delar breder Södermöre pastorat ut sig i kulturlandskapet. Pastoratet består av fyra församlingar med åtta kyrkor och sju kyrkogårdar. Vi har närmare 6900 medlemmar och trettiotalet anställda. Pastorsexpeditionen ligger i Ljungbyholm.

Vår nuvarande ekonom ska gå i pension och därför söker vi ekonom som tillsammans med vår administratör, Växjö stifts servicebyrå och Svenska kyrkans löneservice i Uddevalla har ett gemensamt ansvar för det ekonomiska arbetet i pastoratet vad gäller budget, redovisning, bokslut, personal och lön, kund- och leverantörsreskontra.

Ekonomen har som uppgift att vara sekreterare och i förekommande fall föredragande i AU, kyrkoråd och kyrkofullmäktige. Andra uppgifter kan ingå i tjänsten beroende på den utbildning och kunskap sökanden bär med sig.

Vi ser att du har eftergymnasiala studier inom ekonomi, förvaltning eller liknande. Du ska ha arbetat praktiskt med redovisning och bokslut. Du ska behärska det svenska språket mycket väl samt vara förtrogen med MS Office-programmen, Micosoft 365 och andra digitala administrativa system. Erfarenhet från tjänst i Svenska kyrkan är meriterande.

Du behöver kunna arbeta självständigt och organisera ditt arbete efter verksamhetens behov. Vi söker en kollega som är trygg, positiv och självgående. En som är prestigelös och lösningsorienterad. Du är pålitlig, kommunikativ och arbetar för församlingarnas bästa. I arbetet möter du ideellt engagerade församlingsbor, förtroendevalda och personal. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och det är viktigt att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Övriga krav: B-körkort och tillgång till bil

Sista ansökningsdag 24 oktober 2022.

Intervjuer sker löpande.

Tillträde enligt överenskommelse

Ansökan skickas via epost till sodermore.pastorat@svenskakyrkan.se senast 24 oktober.

Kyrkoherde Richard Thörn
tel: 0480-770401