En kompassros på en gammal karta.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Stora händelser i livet

Dop, konfirmation, bröllop och begravning är viktiga milstolpar. I kyrkan erbjuds betydelsefulla ceremonier för att uppmärksamma livets början och livets slut, och tillsammans få tacka Gud för det som varit och det som kommer.

Dop

Dopet är en glad livshändelse. En tradition som ofta betyder att familj, släkt och vänner samlas omkring den som ska döpas. Glädjen är förstås lika stor när ett dop firas enkelt och i en mindre krets.

Konfirmation i Söderhamn och Sandarne

Det finns konfirmationsalternativ för både ungdomar och unga vuxna eller vuxna som (oavsett anledning) inte konfirmerat sig tidigare.

Vigsel Bröllop

Att gifta sig är en stor händelse i livet. Bröllop kan vara stort med många gäster eller endast brudparet och några vittnen. I Ulrika Eleonora kyrka i Söderhamn eller Sandarne kyrka kan ni vigas, antingen det är ett stort eller litet bröllop.

Begravning

I vid bemärkelse är begravning att ta hand om den döde på ett värdigt sätt och de riter som är förknippade med det.