Foto: Ingrid Hagewald

Askgravplats

I Skinnskatteberg med Hed och Gunnilbo församling har vi två askgravplatser. En i Skinnskatteberg och en i Hed.

En askgravplats är ett alternativ för den som vill veta var askan är gravsatt samt ha en gravplats att besöka, men av olika anledningar inte har möjlighet att sköta en gravplats. Askgravplatsen är tänkt att vara en plats där man som anhörig inte står som ansvarig av skötseln av gravplatsen, utan att de sköts av kyrkogårdsförvaltningen. Det betyder att man inte får dekorera sin gravplats med prydnadsföremål.
För att askgravplatsen ska vara en trivsam och harmonisk plats så plockar vi bort allt som inte är:
Snittblommor i vas, ljung och gravljus samt en blomsterkruka.
Gravlyktor är tillåtet från 1:a oktober till och med 15:e april på askgravplatsen.
Enbart 1 gravlykta per plats.
De som inte är bortttagna under övrig tid på året kommer förvaltingen att ställa upp på en gemensam plats märkt med namn.

Askgravplats som gravskick har blivit väldigt populär under senare år och därför planeras en utökning av askgravplatsen i Skinnskatteberg.
I planeringen finns även att anlägga en askgravplats i Gunnilbo.

Plantering/Utsmyckning

Gravplatsen får smyckas endast med snittblommor, ljus, en blomsterkruka samt ljung.
Församlingen svarar för skötseln av gravlunden.
Kom ihåg att inte inkräkta på gravgrannens plats.

Vissna blommor och rester från ljus tas bort av kyrkogårdens personal.

Gravsättning

Gravplatsen rymmer två urnor.
Anhöriga får närvara vid gravsättning.

Skinnskatteberg

Gravplatsens storlek är 0,50 x 0,50 m.
Gravplatsen markeras med en namnplatta av brons som monteras på stenramen; denna namnplatta beställes på separat blankett hos kyrkogårdsexpeditionen.
Kyrkogårdsexpeditionen kan lämna närmare upplysningar kring plattans utformning.
Det är ej möjligt att välja gravplats.

Hed

Gravplatsens storlek är 0,50 x 0,50 m.
I Hed används natursten.
Stenens storlek får vara max 30x30 cm.
Kyrkogårdsexpeditionen kan lämna närmare upplysningar kring stenens utformning.