Restriktioner under januari - februari 2022

Restriktionerna från Folkhälsomyndigheten påverkar verksamheterna i Skarpnäcks församling - tillsammans kan vi ännu en gång hjälpas åt att minska smittspridningen av Covid-19!

I januari 2022 förlängdes restriktioner från Folkhälsomyndigheten för att minska smittspridningen av Covid-19. Desssa gäller i nuläget till 9 februari men efter det släpper alla restriktioner kring verksamheter och vi kan starta igen 14 februari 2022. Läs mer om restriktionerna på Folkhälsomyndighetens webbplats (nytt webbfönster öppnas).

De bestämmelser som gäller till 9 februari är:

• Vid fler än 20 och högst 50 deltagare ska det enbart vara sittande deltagare, max 8 per sällskap och 1 meter mellan sällskapen (både i sidled framåt och bakåt).
  • BEGRAVNING. Max 50 personer under förrättningen i kyrkan och även 50 personer för begravningskaffet efteråt.
  • DOP/VIGSEL. Max 50 personer under förrättningen i kyrkan men för dopkalas/fest efteråt gäller max 20 personer.

Det här påverkar aktiviteter i församlingen, webbkalendern är uppdaterad:

• Terminsstarten för de flesta ordinarie verksamheter förskjuts, just nu till 6 februari men kan komma att förskjutas längre om det är nödvändigt.
  • Bagarmossens kyrka stängs återigen för gudstjänster. På söndagar ersätts gudstjänsten med en gemensam måltid utanför kyrkan kl 15.00 där du har möjlighet att träffa en präst. Vill du fira mässa hänvisar vi till Markuskyrkan på söndagar kl 11.00 - kyrkan är stor nog att möjliggöra tryggt avstånd.
  • På gudstjänster i Markuskyrkan sätter du dig vid de utsatta änglarna för att hlla rätt avstånd. Det får vara max 50 personer vid varje tillfälle. Det är tillåtet att stå upp vid moment i gudstjänsten. Tänk på att hålla avstånd hela tiden.
  • Markuskyrkan är öppen alla dagar, även under helgerna. Max 50 personer får vistas i kyrkorummet samtidigt för att tända ljus och gå runt och titta i kyrkan. Tänk på att visa hänsyn och hålla avstånd.
  • Alla kyrkmåltider serveras utomhus.

Vi hoppas att vi tillsammans kan fortsätta det tråkiga men viktiga arbetet med att minska smittspridningen så att vi återigen kan träffas utan begränsningar. Ta hand om er och andra!