Foto: Gustaf Hellsing

Var rädd om kyrkans böcker

Hur tar man bäst hand om de böcker som förvaras och används i kyrkobyggnaden? Det vill projektet om kyrkornas böcker ge svar på.

I olika sammanhang kommer det fram att många församlingar står frågande inför hur man ska hantera de böcker som av tradition förvaras i kyrkobyggnaderna. Man har varit osäker på vilka böcker som har något värde, ekonomiskt och/eller kulturhistoriskt.

Kunskap har saknats också om vilka böcker som ska sparas och hur de ska de förvaras. Under 2014-2015 genomfördes ett inventeringsprojekt för att stödja församlingarna i att vårda och att bevara sina kulturhistoriskt värdefulla böcker. Bokbindaren och konservatorn Fanny Stenback utförde inventeringen.

Här kan du läsa rapporten från projektet. Den innehåller också tips och råd om förvaring av böcker.