Foto: Mark Harris & Georg Lulich

Säkerhet i öppna kyrkor

Sommartid - och även andra delar av året - är många kyrkor öppna. Det är en viktig plats för enskilda människor att få komma till. Men det väcker också frågor i församlingar och pastorat kring hur man hanterar säkerheten och minskar stöldrisker. Här finns några tips.

Flera församlingar och pastorat använder tidlås för att kunna hålla kyrkor öppna. Andra väljer att låsa upp kyrkan under vissa tider. Det är mycket positivt att fler av våra kyrkorum blir tillgängliga för en stunds stillhet och andakt.

Men det är inte alltid möjligt att hålla kyrkorna bemannade och då dyker en del frågor upp kring säkerhet och risker. Det finns några saker man kan behöva tänka på.

Att tänka på

• En del i säkerheten är givetvis att förebygga risken för smittspridning. Låt anslag vädja till besökare att vänta utanför en stund om det är många som vistas inne i kyrkan samtidigt. Ha gärna handsprit tillgänglig för besökare att använda. ​​
  • Det allra bästa skyddet mot stöld och skadegörelse i kyrkor är att det finns  personal  eller närboende som har lite uppsikt över kyrkan, kyrkogården och parkeringen. Någon måste även gå en kontrollrunda i kyrkorummet ibland, varje dag om det är möjligt. Saknas något, har något flyttats eller hänger snett? Gör en checklista med stationer så att man inte missar att titta på läktaren eller i något annat utrymme. En stöld eller skada behöver kunna upptäckas så snart som möjligt.
  • Det är mycket viktigt att man har en uppdaterad inventarieförteckning med beskrivningar, mått och foton, gärna i inventariesystemet Sacer.
  • Det som riskerar att försvinna från kyrkorummet dagtid är i första hand  lättåtkomliga föremål som ljusstakar, lampetter, kollektbössor, vaser,  timglas, biblar och liknande. Fundera över vad som har störst värde i kyrkorummet, dvs. vad som är mest attraktivt och lättast att avyttra. Lägg undan de mest värdefulla lösa inventarierna i t ex sakristian och lås dörren.
  • Nattvardssilver, rökelsekar och dylikt ska förvaras i säkerhetsskåp under öppethållande utanför gudstjänsttid.  Det är också viktigt att inte nyckeln till sakristian och/ eller säkerhetsskåpet göms på något förutsägbart ställe i kyrkorummet, vilket är alldeles för vanligt.
  • Skaffa lås till lampetter och ljuskronor om det saknas.
  • Olyckshändelser är betydligt vanligare än stöld. Kontrollera upphängningar av tavlor och skulpturer med mera och se till att en tung ljusstake på exempelvis predikstolen eller läktarbröstet inte riskerar att falla ned i golvet eller i huvudet på någon.
  • Se till att det inte ligger framme verktyg, tändsticksaskar eller tändare, stegar eller trappstegar utanför eller i kyrkorummet.

Att fundera vidare på

• Då människor besöker en kyrka blir det en besvikelse om alla värdefulla inventarier är undangömda. Ibland kan lösningen vara en säkerhetsmonter där några av klenoderna visas. Medeltida skulpturer och liknande kan låsas fast i väggen eller golvet t ex  - kontakta stiftet eller länsmuseet för tips på låstillverkare. Obs - tillstånd från länsstyrelsen krävs. Om man skaffar lås är det mycket viktigt att man har ordning på vem som har nyckel och hur den förvaras om det skulle börja brinna!
  • Ett alternativ för att försvåra för tjuven och minska risken för spontanstölder är föremålslarm eller att larma koret och avskärma med ett rep.
  • Kyrkoantikvarisk ersättning kan sökas till förebyggande brand- och stöldskydd som t ex larm, fastlåsning av skulpturer och säkerhetsmontrar.

Litteraturtips

Handbok för säkra byggnader av Elisabeth Svalin Gunnarsson (Verbum 2020)
Att ladda ner:
Förebygg stöld och skadegörelse