Flytta utomlands

Jag har varit ett antal gånger i Bangkok. Under en kortare tid hade jag även ett jobb där.

Foto: Sven-Erik Falk

VECKANS KRÖNIKA

Jag och min fru har thailändska vänner, och vi känner en del bofasta svenskar. Det är en spännande storstad.
   Min tanke var att jag och min fru flyttar dit när vi gått i pension. Så i år provbodde vi några månader mitt i centrala Bangkok. Men det blev jobbigare än jag kunde tro.
   När jag ser mig omkring bland min pensionerade vänner så är det en del som bor utomlands. Kanske inte så många i Bangkok, men väl Portugal, Spanien och i Frankrike. Och några på en ö i Thailand. Utan problem verkar det som. Men jag undrar.

Nätverkande
Jag hade förberett mig. Man kan inte gå och driva hela dagarna. Därför har jag en liten undervisningsuppgift på ett universitet.
   Vi dricker kaffe på Svenska kyrkans veckomöten, deltar på Anglikanska kyrkans gudstjänster, nätverkar på handelskammarens träffar. Går på journalistklubbens debatter. Träffar vänner och bekanta.
   Sedan finns alltid swimmingpoolen på elfte våningen. Trots läget finns här en liten park med svajande palmer.

Alltid någon annan
Det vardagliga sköter någon annan. Någon annan städar lägenheten. Någon annan lagar mat. Och någon tredje tvättar kläder.
   Bil behöver man inte. Det mesta finns inom gångavstånd. Annars tar man taxi. Matbutiken på andra sidan gatan har öppet dygnet runt. Så varför planera?
   Med all fri tid så är det lätt att ena sekunden känna sig vara en del av staden, för att i nästa känna sig som i en bubbla betraktande livet utanför.

Längtan efter förtretligheter
Det var nästan så att jag började längta efter vardagslivets förtretligheter; bil som inte startar, för lågt tryckt i hydroforen, nedlagda busslinjer, vedbodens tak som läcker, ved som måste huggas och staplas…
   Jag kan förstå att många som flyttat utomlands lätt hamnar i alkoholberoende och med olämpliga vänner. I min förra krönika intervjuade jag den svenske kyrkoherden i Bangkok. Han har en viktig uppgift att klargöra för dem, som behöver veta, att det är dags att åka hem.
  Det är inte bara till att flytta till äventyret. Något förvånad så inser jag det invanda vardagliga livets betydelse.

Av Sten Dellby, Äspered (och Bangkok?)