Liggande gravsten på kyrkogård.
Foto: Madelene Perpåls

Gravstenar läggs ned av säkerhetsskäl

Omsorgen om säkerheten för besökare på kyrkogården liksom kyrkogårdsarbetarnas arbetsmiljö är av största vikt.

Begravningsplatser är viktiga platser för många människor. En dåligt förankrad gravsten kan bli en arbetsmiljöfara för personalen som ska klippa gräs, gå med trimmer nära gravstenar eller plantera blommor åt de gravägare som betalat för den tjänsten. Den utgör även en fara för den som kommer på besök till kyrkogården.

Ansvar

Skötseln av kyrkogården delas mellan kyrkogårdsförvaltningen ochgravrättsinnehavaren. Det är alltid gravrättsinnehavaren som är ansvarig för att gravstenen är monterad på ett säkert sätt, eftersom den är privat egendom. Pastoratet ansvarar för bland annat gemensamma planteringar och att begravningsplatsen är säker.

Kontroll

Pastoratet gör löpande kontroller avseende gravvårdens (gravstenens) stabilitet och säkerhet. Stabilitet uppmäts enligt nationella riktlinjer som bland annat innebär att gravstenen ska klara ett tryck på 35 kg. När det bedöms att det finns risk för olycka läggs gravstenen ner, och gravrättsinnehavaren kontaktas för att ta ställning till åtgärd.

Gravstenar som utgör en olycksrisk

Gravstenar som efter kontroll, inte klarar de krav som ställs, läggs varsamt ner och gravrättsinnahavaren kontaktas, för att ta ställning till åtgärd.

Som gravrättsinnehavare har du flera alternativ,
du kan:

• Anlita en gravstensfirma som utför arbetet med att stabilisera gravstenen
  • Lämna tillbaka gravrätten
  • Ansöka om borttagande av gravsten och behålla planteringsytan
  • Göra om gravvården, där delar av den befintliga stenen grävs ner och får på detta sätt en gravhäll.
  • Göra arbetet själv genom att förankra gravstenen enligt Centrala Gravvårdskommitténs (CGK) riktlinjer kring gravvårdens säkerhet och monteringsanvisningar.
    Riktlinjerna hittar du på skkf.se/cgk/

Välkommen att kontakta kyrkogårdsförvaltningen.

Vanvårdade gravar

Pastoratet gör löpande kontroll av gravplatser på  kyrkogårdarna.
Det är gravrättsinnehavarens skyldighet att se till att gravplatsen är vårdad.
Gravrättsinnehavaren ansvarar för gravstenen, planteringsytan och området i direkt anslutning till denna. Om pastoratet anser att gravplatsen inte uppfyller kraven så får gravrättsinnehavaren brev med uppmaning att åtgärda vanvården.
Kyrkogårdsförvaltningen har full förståelse för att man inte alltid har möjlighet att sköta om sin grav.
Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder ett brett gravskötselutbud mot betalning.
Se prislistan och kontakta kyrkogårdsförvaltningen vid frågor 026-25 30 53.