Foto: Andréas Lindström

Vandring och och reflektion

Tvärs över viken från Saltsjöbaden ligger Stockholms Pilgrimscentrum. Där finns både kortare och längre vandringsleder som passar barn, äldre, rutinerade, nybörjare… Det senaste året är det många som upptäckt kombinationen vandring och reflektion.

För många svenskar har pandemiåret inneburit att man fått ställa in de resor och aktiviteter som annars tagit upp en stor del av fritiden. I stället har många sökt sig till naturen. På vandringsleder och i naturreservat springer, vandrar och cyklar man som aldrig tidigare.

Vid Stockholms Pilgrimscentrum i Tyresö har man också sett ett ökat antal besökare. På centrets leder runt Tyresö slott är det dock inte bara naturupplevelsen man får. Här ges också möjligheten att reflektera över vad som är viktigt i livet, om tron, Gud, sig själv, kärleken, döden och uppståndelsen.
–Stockholms Pilgrimscentrum i
Tyresö är en mötesplats för ett nutida pilgrimsliv. Vi har ett antal slingor med varierande längd, från fyra kilometer till en och en halv mil, där man kan göra sin egen pilgrimsvandring. Alla lederna har olika teman och det finns ett informationshäfte till varje led som innehåller karta, färdigskrivna meditationer och frågor att fundera över, säger Sofia Olsson, församlingspedagog i Tyresö församling.

På varje stolpe finns tre plaketter – en om pärlans betydelse i form av en kort bön, de övriga två med texter om slottet, den engelska parken och naturen. Foto: Andréas Lindström

Lederna kring Pilgrimscentrum är olika långa och en del är mer krävande än andra. Tanken är att det ska finnas något för alla, från de yngsta till de äldsta, från dem som vill ha en dagslång utmaning till dem som behöver använda rullator eller rullstol. Den enklaste vandringen hittar man runt slottet.
–På Vandring med Frälsarkransen i slottsparken följer man livets pärlor. Man letar upp pärlorna med hjälp av en karta. Har man barn kan man göra det tillsammans med barnet som får ett pilgrimspass. Då blir det en pärljakt i stället. När man kommer tillbaka får man ett diplom om man hittat alla pärlorna.
–Det finns även en skogsvandring på fyra kilometer, som man kan gå med barn. Det är en familjevandring där man får ett uppdrag. Man kanske får fundera på varför mossan är så mjuk, eller vad det beror på att det finns
medicinalväxter här. Kanske får man gå som en myra eller se hur en bäverhydda ser ut. Den här leden är lekfull och mer kopplad till upplevelsen av skogen och av att få ta det lite lugnt.

Med sina knappt fyra kilometer är Munkvandringen en av de kortare. Här hämtas inspirationen från en av den kristna historiens mest kända personer, Franciskus av Assisi.
–På den här leden följer man franciskusbönen, som är väldigt känd. Man ber en liten del av bönen vid varje rastplats och får en fråga att reflektera över. Munkvandringen är en bra prova-på vandring då den bara är fyra kilometer och jättevacker att gå.

Den längsta leden från centret är Kristinaleden. Den är en och en halv mil. Det är en led där man kan gå med barnvagn och cykla. Det är i skogen, men hela tiden på vägar där det är lätt att gå. När man kommit till Nyfors, som är halvvägs, kan man ta en buss tillbaka om man inte orkar gå hela vägen.
–Man får läsa om drottning Kristina och hennes visdomsord. Hon skrev flera tusen och vi har valt några stycken som man får fundera på. Kristina är ju inget helgon. Hon både abdikerade från tronen och konverterade till katolicismen. Det som fascinerar är hennes beslut i livet som fick så stora konsekvenser. Hon hade modet att säga upp sig och välja att gå sin egen väg. Det är en inspiration för oss i vår tid att våga ta ställning och följa vårt hjärta. Kristina tillbringade en stor del av sin barndom här i Tyresö, hos en av sina förmyndare, Gabriel Oxenstierna.

Foto: Andréas Lindström

Många väljer att gå de olika lederna på egen hand, med hjälp av informationshäftena, eller digitalt med appen Naturkartan. De gemensamma vandringarna med ledare har varit pausade under pandemin, men har nu kommit i gång igen, dock med max åtta deltagare. Intresset har varit stort och för de längre lederna måste man boka i förväg.

Pilgrimscentrum består inte bara av lederna. Det är en mötesplats med kafé och möjligheter att sitta både inne och ute. Centret är nyrenoverat ljust, rymligt och tillgängligt.
–Även den inte orkar gå så långt kan komma hit. Vi har stora lokaler och det är lätt att sprida ut sig både inne och ute. Frälsarkransens pärlor finns också här ute på gården. Vi har en labyrint i stenläggningen. Där kan man göra som på Medeltiden och följa labyrinten till mitten där det finns ett kors. Där får man lämna det som tynger en. När man är klar kan man vandra vägen tillbaka ut i världen, sänd av Jesus, säger Sofia Olsson.

Sofia Olsson vid Pilgrimscentrums labyrint. Foto: Arne Hyckenberg

Upptäck mer