Foto: Andréas Lindström, Peter Knutson mfl

Tre sensommarkonserter

Lyssna till Rebecka Karlsson, barockviolin, Ia Neumüller, barockoboe, Sven Aarflot, barockfagott, Peter Lönnerberg, cembalo, Irina Serotyk, ackordeon, Magnus Holmander, klarinett, Anders Lagerqvist, violin och Mårten Falk, gitarr. Fri entré, men du måste ha biljett.

Foto: Peter Knutson, Andréas Lindström

Dresden 1731
- ett musikaliskt besök vid August den Starkes hov

Kurfursten "August den Starke" hade vid sitt hov i Dresden under första halvan av 1700-talet en enastående orkester med några av tidens absolut förnämsta musiker och kompositörer. År 1731 anställdes musikern Johann Adolph Hasse vid hovet och vid den tiden fanns redan Jan Dismas Zelenka och Johann Georg Pisendel på plats. De förde vidare och utvecklade den musikaliska tradition som fanns vid hovet och hade skapats av bl. a Johann David Heinichen. Än idag finns en unik samling originalnoter bevarad från 1700-talet och från Dresdenhovet, framförallt i Universitetsbiblioteket i Dresden.

I detta program presenterad några av tonsättarna och deras musik, musikerna spelar från kopior av tonsättarnas egna handskrifter samt på eller på kopior av instrument från tiden. Och kanske har delar av musiken inte framförts sedan "August den Starkes" tid!

Rebecka Karlsson - barockviolin, Ia Neumüller - barockoboe, Sven Aarflot - barockfagott, Peter Lönnerberg - cembalo

(Tidigare annonserade konsert ”Barockarior” är inställd och ersätts av ”Dresden 1731”)

9 augusti kl. 16.00, Uppenbarelsekyrkan
OBS: Begränsat antal besökare - 50 personer. Gratisbiljetter kan hämtas på församlingsexpeditionen från kl 10.00 fredag 7/8. Resterande biljetter kan hämtas en timme innan konsert.

Vi hoppas att vi kan ordna så att man kan ta uppleva delar av konserten digitalt i efterhand. Mer info om detta kommer.

Ackordeon möter klarinett

Musik av J S Bach, Wikenius, Tarrodi och Fancelli

Irina Serotyk, ackordeon och Magnus Holmander, klarinett.

16 augusti kl. 16.00, Uppenbarelsekyrkan
OBS: Begränsat antal besökare - 50 personer. Gratisbiljetter kan hämtas på församlingsexpeditionen från kl 10.00 fredag 14/8. Resterande biljetter kan hämtas en timme innan konsert.

Nätter i spanska trädgårdar

Musik av de Falla, Albéniz, Granadós, Sarasate, Debussy
och Ravel.

Anders Lagerqvist, violin och Mårten Falk, gitarr.

23 augusti kl. 16.00, Uppenbarelsekyrkan
OBS: Begränsat antal besökare - 50 personer. Gratisbiljetter kan hämtas på församlingsexpeditionen från kl 10.00 fredag 21/8. Resterande biljetter kan hämtas en timme innan konsert.

Vi hjälper varandra

Stanna hemma om du är sjuk. Vi sprider ut oss och håller varsamt avstånd till varandra. Vi följer händelseutvecklingen kring coronaviruset och de direktiv som svenska myndigheter rekommenderar. Det kan innebära att förändringar kan ske med kort varsel.